کوالکام قابلیت اسنپدراگون گیم سوپررزولوشن GSR را معرفی کرد؛ DLSS برای گوشی شما!
کوالکام بهتازگی از قابلیت جدیدی با نام اسنپدراگون گیم سوپررزولوشن GSR رونمایی کرد که قرار است وضوح بالاتر و نرخ فریم بهتر را به بازیهای موبایلی بیاورد.
یکی از بزرگترین تحولات چند سال اخیر در صنعت بازیها، قابلیتهای سوپررزولوشن با کمک هوش مصنوعی هستند. انویدیا با DLSS و AMD با FSR در بسیاری از بازیهای مدرن امکان رندر بازیها با وضوح پایینتر و سپس upscale کردن به وضوح بالاتر مانیتور را فراهم میکنند. به این ترتیب فشار کمتری به کارت گرافیک وارد شده و میتوانید بازی را با نرخ فریم بالاتری اجرا کنید. حالا کوالکام نیز قرار است با اسنپدراگون گیم سوپررزولوشن یا GSR همین قابلیت را به گوشیهای اندرویدی بیاورد.
اسنپدراگون گیم سوپررزولوشن GSR
این قابلیت قرار است عملکرد و شارژدهی را در بازیهای موبایلی به حداکثر برساند. کوالکام این فناوری را به FSR 1.0 تشبیه کرده اما میگوید به خاطر عملیات تکمرحلهای Single Pass، فناوری GSR سریعتر است. این فناوری مشکلات وضوح در لبهها را کاهش میدهد و با قابلیتهایی مثل tone-mapping میتواند هم مصرف انرژی را کاهش داده و هم کارایی را بهبود ببخشد.
بهطور مثال در بازیهای سنگین، پردازنده گوشی میتواند بازی را در وضوح 540p رندر کرده و سپس GSR آن را به وضوح 1080p یا حتی 4K برساند. در نتیجه میتوانید بازی را با وضوح بالاتر اما بدون فشار بیشتر به پردازشگر گرافیکی بازی کنید. یک کاربرد دیگر این فناوری، بازی با همان وضوح اما با نرخ فریم بالاتر مثل 60fps یا 120fps است.
برای اینکه GSR کار کند، باید هم سختافزار و هم بازی از این فناوری پشتیبانی کنند. کوالکام احتمالاً تا پایان سال سختافزار مورد نیاز این قابلیت را اعلام خواهد کرد. با اینحال برخی بازیهای موبایلی مثل کال آو دیویی وارزون، Jade Dynasty، Return to Empire، Farming Simulator و Naraka: Bladepoint Mobile از GSR پشتیبانی خواهند کرد.
این فناوری البته در نسخه اول به خوبی DLSS انویدیا یا FSR ایامدی نخواهد بود. با اینحال با توجه به اندازه نمایشگر کوچک گوشیها، کاستیهای جزئی آنچنان آزاردهنده نخواهند بود. عرضه GSR برای تراشههای میانرده همچنین میتواند کاربران با بودجه کمتر را قادر سازد تا از بازیهای سنگین روز استفاده کنند.