سامسونگ به اتهام کند کردن عمدی گوشی‌هایش واکنش نشان داد

اخیراً کاربران گوشی‌های گلکسی سامسونگ متوجه شده‌اند این شرکت عمداً عملکرد گوشی‌هایش را با سرویسی به نام GOS کند می‌کند. حالا پس از انتقادات فراوان، سامسونگ به این موضوع واکنش نشان داده است.

0

موضوع کند کردن عمدی گوشی‌ها، چیز تازه‌ای نیست. وان پلاس سال گذشته به کند کردن پرچم‌دارانش در برخی اپلیکیشن‌ها برای افزایش دوام شارژ باتری اعتراف کرد. اپل هم گوشی‌های قدیمی خود با باتری‌های ضعیف‌شده را کند می‌کند. اما کند کردن پرچم‌داران در بیش از ۱۰ هزار اپلیکیشن و بازی آن هم بدون اطلاع کاربر، چندان جالب نیست. ظاهراً سرویسی به نام Game Optimizing Service‌ یا GOS این کار را در پرچم‌داران یا میان‌رده‌های سامسونگ انجام می‌دهد.

این کند کردن عمدی ظاهراً بستگی به اپلیکیشن مورد نظر دارد. اما در برخی موارد مثل بازی‌های سنگینی همچون Genshin Impact عملکرد پردازنده در گلکسی S22 اولترا بیش از ۵۰ درصد کند شده است. سامسونگ حالا نسبت به این انتقادات واکنش داده است.

ما همواره در حال تلاش برای فراهم کردن گزینه‌های بیشتر برای کاربران و بهترین تجربه کاربری بهینه برای مشتریانمان هستیم. سرویس بهینه‌سازی بازی (GOS) در سری گلکسی S22 به‌صورت پیش‌فرض برای بهینه‌سازی عملکرد پردازنده و GPU و برای جلوگیری از داغ شدن بیش از حد گوشی هنگام بازی نصب شده است.

برای پاسخ به نیازهای اخیر کاربران مختلف، قصد داریم بخش Game Booster را آپدیت کرده و گزینه‌ای برای اولویت عملکرد (Performance) به آن اضافه کنید. در نهایت ما تلاش خود را برای رضایت و ایمنی مشتریان با گوش دادن به نظرات آن‌ها انجام خواهیم داد.

شکی نیست که قدرت تراشه‌های فعلی و پرچم‌دار اسنپ‌دراگون و اکسینوس و در نتیجه مصرف انرژی آن‌ها بسیار بالاست. اپلیکیشن‌هایی مثل اینستاگرام و تیک تاک به تمام این قدرت نیاز ندارند و در نتیجه محدود کردن پردازنده برای حفظ دوام شارژ منطقی به نظر می‌رسد؛ خصوصاً در شرایطی که این‌کار باعث افت عملکرد اپلیکیشن هم نمی‌شود. اما در بازی‌های سنگین مثل Genshin Impact، کاربر به تمام توان پردازشی گوشی نیاز خواهد داشت. کند کردن پردازنده به معنای افت فریم و تجربه بازی بدتر خواهد بود.

شاید حق با سامسونگ باشد!

البته همان‌طور که بنچمارک‌ها نشان داده‌اند، پرچم‌داران جدید سامسونگ هم در نسخه اکسینوس و هم اسنپ‌دراگون، پس از مدتی تحت فشار، بیش از ۴۰ درصد از عملکرد خود را از دست می‌دهند. کاهش فرکانس پردازنده برای حفظ دمای متعادل پردازنده انجام می‌شود. شاید سامسونگ متوجه شده این گوشی‌ها قادر به حفظ ۱۰۰ درصدی عملکرد خود نیستند و تصمیم گرفته از همان ابتدای اجرای بازی، عملکرد آن‌ها را محدود کند. با این‌حال بهتر بود سامسونگ در این زمینه شفاف‌تر عمل می‌کرد.

بیانیه سامسونگ نشان می‌دهد تراشه‌های اکسینوس 2200 و اسنپ‌دراگون 8 نسل 1 اگر بدون محدودیت GOS یا همان کند کردن عمدی رها شوند باعث داغ شدن بیش از حد گوشی خواهند شد. به این ترتیب اگر مثل برخی گوشی‌های گیمینگ از یک فن داخلی استفاده نشود، عملکرد این تراشه‌ها افت قابل توجهی خواهد داشت. به نظر می‌رسد با وجود تبلیغات زیاد پیرامون توانایی‌های گیمینگ تراشه گرافیکی Xclipse سامسونگ مبتنی بر AMD RDNA2، این تراشه‌ها چندان هم برای استفاده در گوشی بهینه نیستند.

در هر صورت این موضوع بار دیگر نشان می‌دهد نباید به نتایج بنچمارک‌ها اعتماد کنید. حتی اگر چندین بار از یک گوشی بنچمارک بگیرید، شاید نتیجه حاصل با استفاده واقعی متفاوت باشد.

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.