اپل فناوری MetalFX را برای رقابت با DLSS انویدیا و AMD FSR معرفی کرد
اپل شب گذشته در رویداد WWDC 2022 از اتفاقی غیرمنتظره در کنار رونمایی از موتور گرافیکی Metal 3 از فناوری MetalFX نیز پرده برداشت.
این روزها دیگر قدرت پردازشی و گرافیکی خام سیستم ملاک عملکرد آن در بازیهای مدرن نیست. شرکتهای انویدیا و AMD قابلیتهای هوش مصنوعی را برای upscale کردن بازیها بهکار گرفتهاند. DLSS 2.0 و AMD FSR 2 هر دو میتوانند نرخ فریم بازیها را با کمترین افت کیفیت بالا ببرند. حالا اپل نیز پس از معرفی macOS Ventura و در کنار API گرافیکی متال 3 از فناوری MetalFX به عنوان رقیبی در آپاسکیل کردن بازیها پرده برداشته است.
در این روش پردازشگر گرافیکی بازی را ابتدا در وضوحی پایینتر از وضوح نمایشگر رندر میکند. به این ترتیب نرخ فریم بالاتری را میتوان انتظار داشت. سپس به لطف هوش مصنوعی این تصویر بزرگ شده و پیکسلهای اضافه نیز بازسازی میشوند. به این ترتیب کیفیت تصویر نسبت به رندر با وضوح کامل تفاوت چندانی نخواهد داشت درحالیکه نرخ فریم بسیار بالاتر است. حالا به نظر میرسد MetalFX با رویکردی مشابه FidelityFX سوپررزولوشن AMD عرضه خواهد شد.
بهبود کیفیت بازیها با MetalFX
به گفته اپل، در این فناوری، به لطف موتور عصبی پردازندههای اپل سیلیکون (M1 و M2) پیکسلهای اضافه بازسازی میشوند. در نتیجه حتی پردازندههای ضعیفتر قادر خواهند بود بازیها را با کیفیت و وضوح بالا اجرا کنند. قابلیت resource loading جدید متال نیز شباهت زیادی به DirectStorage ویندوز دارد تا بتواند سرعت بارگذاری بازیها را بهبود ببخشد.
البته macOS به هیچوجه پلتفرم اول بازیسازان نبوده است. با وجود قدرت گرافیکی بالای M1 Max و M1 Ultra، بازیهای بهینه چندانی برای این سیستمعامل اپل وجود ندارد. با اینحال اپل میگوید پلتفرم این شرکت بیشتر از هر زمان دیگری آماده پذیرش توسعهدهندگان بازیهاست. مکبوکهای جدید اپل و همچنین مک استودیو میتوانند قدرتی در سطح کارتهای گرافیک مجزای انویدیا و AMD را در اختیار کاربر و توسعهدهنده قرار دهند. به این ترتیب بعید نیست در آینده نزدیک، بازیها و عناوین بهتر و بیشتری به مک بیایند.
اپل تأیید کرده که بازیهای Resident Evil Village و No Man’s Sky قرار است با Metal 3 API به مک بیایند.