روایت حضور پوکمونها در ایران/ هیولاهای جیبی در حصار فیلترینگ!
پدیده بازیهای موبایلی این روزها با حکم مسئولان کشور فیلتر شد تا پوکمونها راهی برای نفوذ به مرزهای کشور نداشته باشند و جلوی الگوی ترسیم شده توسط وزیر ارتباطات جهت تولید محتوا گرفته شود.
رفتهرفته با عرضه بازی پرطرفدار موبایلی “پوکِمونگو” در دنیا، پای هیولاهای این گیم به خیابانهای ایران نیز باز و دوربین گوشیهای هوشمند مردم روشن شد. کمتر شهروند هوشمندی را این روزها میتوان سراغ گرفت که با عنوان این بازی محبوب آشنایی نداشته باشد یا حداقل در تلاش برای نصب آن بر روی گوشی خود نباشد.
پوکمونگو اواسط تیر ماه سال جاری عرضه و در ژوئیه موفق شد به نصب 25 میلیونی دست یابد. رشد سرسامآور کاربران این بازی به حدی بوده که تا اول اوت به نصب 100 میلیونی رسیده است. گزارشهای تحلیلی از روند ضریب نفوذ این بازی نشان میدهد پوکمونگو توانسته تنها ظرف سه هفته بعد از رونمایی به درآمد روزانه 10 میلیون دلار بر روی پلتفرمهای iOS و اندروید برسد.
پوکمون چیست و چگونه به وجود آمد!؟
همانطور که از عنوان بازی بر میآید، پای کاراکترهای ساتوشی تاجیری -طراح ژاپنی بازیهای ویدئوی- در میان است که اولین سری از این بازیها را توسط کمپانی گیم فریک منتشر کرد. وی که به واسطه علاقهمندی به حشرات در کودکی، درصدد اشتغال در زمینه حشرهشناسی بود اما رفته رفته به واسطه گسترش مناطق شهری در ژاپن از این هدف فاصله گرفت اما سعی کرد اندوختههای خود از رفتار حشرات را در قالب طراحی کاراکترهای ویدئویی و سرگرمی با تمام مردم جهان به اشتراک بگذارد.
خلق واژه پوکمون هم به سال 1995 توسط همین فرد باز میگردد که ترکیبی از واژههای Pocket و Monster را به معنای “جیب” و “هیولا” به کار برد و در نهایت واژه “هیولای جیبی” ابداع شد. تاکنون بیش از دهها بازی و فیلم (در قالبهای مختلف اعم از کارتون و انیمیشن) درباره پوکمونها ساخته شده و قطعا جوانان این دوره اگر به خاطرات کودکیشان رجوع کنند، به بخشهایی از برنامههای پوکمونی مورد علاقهشان خواهند رسید.
با این حال بازی پوکمونگو توسط کمپانی مطرح نینتندو مورد حمایت قرار گرفته و سعی کرده تا این هیولاهای جیبی را با بهرهگیری از فناوری واقعیت افزوده وارد گوشیهای مردم جهان کند. این بازی که اواسط تیر ماه برای اسمارتفونها عرضه شد با کمی تأخیر در اواخر ماه گذشته، ایران را هم تحت پوشش قرار داد و کاربران ایرانی به راحتی میتوانند با مراجعه به گوگل پلی و اپ استور آن را دانلود کرده و مورد استفاده قرار دهند.
کاربران به راحتی میتوانند توسط توپی که در این بازی در اختیارشان قرار داده میشود و با روشن کردن GPS و دوربین گوشی به شکار پوکمونهای پراکنده در سطح شهر بروند. قطعا چالش اصلی در این بازی به پیدا کردن پوکمونها مربوط میشود و کسانیکه علاقهمند به شکار هستند باید زمانی قابل توجه را به گشت و گذار در شهر اختصاص دهند.
پوکمون چه تفاوتی با سایر بازیها دارد؟
پوکمونیابی جذابیت اصلی این اپلیکیشن سرگرمی به حساب میآید و اگر تا دیروز زیر باد کولر به بازی مشغول بودید، اکنون باید به پا خیزید و آماده سفر شوید. البته پیش از سفر درون شهری توصیه میشود که ابزارهای نگهدارنده شارژ باتری نظیر پاور بانک هم به همراه داشته باشید تا در شکار پوکمونها دست و بالتان باز باشد.
در این بازی سطح بندیهای مختلفی وجود دارد که با جمعآوری امتیازها (تصاحب پوکمونها) رفته رفته امکان عضویت در تیمها داده میشود و بازیکنان میتوانند بعد از جمعآوری و تربیت پوکمونها درون تیم، به مأمور ساختن آنها جهت جنگ با گروهها و تیمهای دیگر بپردازند. به این طریق تیمها در تصاحب شهر با یکدیگر به رقابت پرداخته و پوکمونها را به جنگ با یکدیگر فرا میخوانند.
جذابیت این بازی به اندازهای است که توسعه دهندگان آن از آخرین آپدیت هفته گذشته، سرویس سوم شخص را از بستر بازی حذف کردهاند تا کیفیت بازی بیش از پیش شود. تحرک و ورزش به شکلی غیرمستقیم در این بازی جای داده شده و کاربران برای شکار پوکمونها باید از خانه بیرون رفته و حتی با توجه به اینکه در برخی نقاط خاص شاهد حضور پوکمونها هستیم، به کوه، جنگل، ایستگاههای قطار و… بروند.
سرنوشت پوکمون در ایران!
پوکمونگو در حال حاضر یکی از پدیدههای صنعت گیم محسوب شده و رکورد شکنیها و حاشیههای فراوانی را در همین مدت کوتاه تجربه کرده است. برخورد جوامع مختلف نیز با این پدیده در نوع خود جالب و حتی قابل تأمل است زیرا مسئولان سرزمینهای اشغالی و مدیران موزه هولوکاست در واشنگتن نسبت به این بازی معترض شده و با انتشار تصاویری از بازی دارندگان تلفنهای هوشمند در دیوار ندبه و آشویتس گفتهاند “آیا این بازی در این اماکن بازی کردن با احساسات یهودیان معتقد یا بازماندگان هولوکاست نیست؟”
از طرف دیگر در کنار این ممنوعیتها، دانشگاه الازهر هم به جمع معترضان پیوسته و این بازی را به “مستی” تشبیه کرده است؛ در عربستان سعودی هم فتوایی درباره منع بازی پوکمون داده شده زیرا معتقدند این بازی توسط ژاپنیها برای انحراف ذهنی کودکان ساخته شده است. با این حال عبدالصمد خرمآبادی -معاون قضایی دادستانکل کشور- هم در گفتوگویی با تسنیم در ارتباط با اختلال پیش آمده برای این بازی در کشورمان گفته است:
بازی پوکمونگو بدون هیچ مخالفی در کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه فیلتر شد و نهادهای امنیتی نیز از فیلتر شدن این بازی تقدیر کردند.
وی درباره این بازی آنلاین که بنیاد ملی بازیهای رایانهای نیز اعلام کرده از نظر محتوایی مشکلی ندارد، گفت: بنیاد ملی بازیهای رایانهای ممکن است از همه ابعاد به این بازی نگاه نکرده باشد اما کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه با در نظر گرفتن همه ابعاد این بازی، آن را مورد بررسی قرار داده است.
دبیر کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه اضافه کرد: چون این بازی ترکیبی از بازی در فضای مجازی و فیزیکی است و علاوه بر اینکه از جهات مختلف دارای ایراد و اشکال است، از بعد امنیتی نیز این بازی میتواند مشکلات زیادی برای کشور و مردم ایجاد کند.
خرمآبادی افزود: بر این اساس، همه اعضای کارگروه بدون هیچگونه مخالفتی با فیلتر این بازی موافقت کردند و بعد از اینکه فیلتر شد، نهادهای مختلفی هم که عضو کارگروه نیستند ولی از بعد امنیتی از کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه، بخاطر فیلتر کردن این بازی تشکر کردند.
او افزود: این بازی نه تنها در کشور ما بلکه در بیشتر کشورها به عنوان یک بازی خطرناک شناخته شده و کشورها با این بازی برخورد کردند و در بسیاری از جاها فیلتر است.
پیش از این حسن کریمی قدوسی -مدیرعامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای- درباره وضعیت فعالیت این بازی در ایران گفته بود که نامهنگاری از طریق پست الکترونیکی با سازندگان این بازی داشتهایم که اگر قرار باشد این بازی در ایران توزیع شود باید حتما از فیلتر این بنیاد بگذرد.
به گفته او ایران دو شرط را برای عرضه این بازی داشته که به ترتیب 1. با توجه به حجم اطلاعات ثبت شده کاربران در فضای این بازی، سرور اصلی آن حتماً باید در ایران باشد و 2. نقاط تفریحی و مقاصد هدفگذاری شده در سراسر کشور برای تگ شدن در این بازی هم باید با هماهنگی و همکاری بنیاد ملی بازیهای رایانهای باشد، بوده است.
طبق اظهارات پیشین کریمی قدوسی اگر سازندگان این بازی به دنبال ورود رسمی به ایران باشند، باید این موارد را مدنظر داشته باشند.
البته وی این را هم گفته بود که با توجه به نامهنگاریای که داشتیم آنچه از واکنش آنها برمیآمد به صورتی بود که احساس نمیکنیم در شرایط فعلی برنامهای برای ورود به ایران داشته باشند. اما چند روز بعد از این اظهارنظرات و تعیین شروط برای ورود این بازی ژاپنی، شاهد حضورش در ایران بودیم که اکنون فیلتر شده است.
مخالف یا موافق! مساله این است؟
درحالیکه گفته میشود کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه بدون هیچ نظر مخالفی اقدام به فیلتر این بازی کرده است اما سری میزنیم به اظهارات گذشته محمود واعظی.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در نشست خبری هفته گذشته بازی مذکور را الگویی جهت تولید محتوا و درآمدزایی دانست و اظهار کرد: تولید محتوا کار بخش خصوصی بوده و کار دولت نیست. کار کارشناسی و مشاوره در مورد قوانین و مقررات به همراه تعیین تعرفهها کار دولت و بخش حاکمیت است.
وی افزود: اما تولید محتوا باید در بخش خصوصی باشد و از مردم برای محتوایی که دارند پول بگیرند.
واعظی افزود: بازی به تازگی توسط یک شرکت تولید شده و در جهان مورد استفاده قرار گرفته است. این تولید کننده بازی با فروش خیرهکنندهای که در این مدت زمان کم بدست آورده دیگر نیازی به تولید بازی دیگر ندارد. این میتواند الگویی برای تولیدکنندگان محتوا در ایران باشد.
او تصریح کرد: در دنیای امروز محتوای میتواند مساوی با ثروت باشد و باید از تولید محتوا درآمد کسب کرد. خوشبختانه در این چند سال شاهد رشد خوبه اپلیکیشنهای موبایل در ایران بودیم و هم اکنون نزدیک به ۱۰۰ هزار اپلیکیشن ایرانی تولید و عرضه شده است که رقم خیرهکننده و خوبی است.
با این وجود، ایران هم مانند برخی کشورهای دیگر در مخالفت با این پدیده نوظهور بازیهای موبایلی حکم فیلتر را برید و جلوی پوکمونها که به گفته وزیر ارتباطات میتوانستند الگویی جهت تولید محتوا و درآمدزایی برای ایرانیان باشد، سد کشید. این بود تمام روایت حضور کوتاه پوکمونها در ایران!
واقعا که
بازیش خیلی خوب بود دقیقا ایراد هاش چی بود؟
ایرانیا از قدیم
با فیلتر شکن رابطه خوبی داشتن
واقعا که باید برای این طرز تفکر تاسف خورد تجربه نشان داده که نمیشه جلوی پیشرفت و خلاقیت سد ساخت چون تکنولوژی وپیشرفت کمر هر سد مانعی را هر چند قوی باشه خرد میکند به امید آون روز که با پیشرفت همگام باشیم نه بر علیه اون
نه بابا … حق حساب نداده