مایکروسافت استودیوی بازیسازی بتسدا را خریداری کرد
مایکروسافت شرکت ZeniMax Media که شرکت مادر بتسدا محسوب میشود را خریداری کرد و حالا آیپیهای بزرگی مثل الدر اسکرولز (اسکایریم)، فالاوت، ولفناشتاین، Doom و تعداد زیادی از بازیهای دیگر این شرکت در اختیار مایکروسافت قرار دارد. خرید بتسدا با مبلغ 7.5 میلیارد دلاری تنها مدتی پس از خبر انتشار بازیهای بتسدا برای سرویس GamePass اتفاق افتاد. مایکروسافت اعلام کرد بازیهای بزرگی مثل استارفیلد از روز عرضه در سرویس گیمپس موجود خواهند بود.
آیا با خرید بتسدا بازیهای این شرکت انحصاری مایکروسافت خواهند شد؟
بدون شک این خرید یکی از بزرگترین اتفاقات دنیای گیمینگ در سالهای اخیر بود و تاثیر این اتفاق را در سالهای آینده خواهیم دید. مایکروسافت خبر این خرید بزرگ و گرانقیمت را تنها یک روز قبل از پیشفروش کنسولهای نسل جدیدش اعلام کرد تا بتواند هواداران بازیهای بتسدا مثل اسکایریم و فالاوت را به خرید کنسولهای ایکس باکس سری ایکس و سری اس ترغیب کند.
و اما مهمترین سوال این است که آیا بازیهای بتسدا برای پلی استیشن 5 نیز عرضه خواهد شد؟ تنها موردی که تا کنون از آن اطلاع داریم این است که مایکروسافت اعلام کرده عناوینی که در گذشته برای کنسولهای سونی تایید شدهاند و توافقاتی که سونی و بتسدا در گذشته داشتهاند پابرجا خواهند ماند. فیل اسپنسر رئیس بخش ایکس باکس میکروسافت همچنین اعلام کرد بازیهای دیگر شرکت بتسدا برای کنسولهای مایکروسافت و رایانههای شخصی منتشر خواهد شد و درباره پلتفرمهای دیگر این موضوع با توجه به هر بازی متفاوت خواهد بود. البته به یاد داشته باشیم مایکروسافت زمانی که بازی ماینکرفت را خریداری کرد به پشتیبانی از آن در کنسولهای مختلف ادامه داد و ممکن است این سناریو درباره بتسدا هم صدق کند.
ایکس باکس حالا بزرگتر از همیشه
شرکت مایکروسافت در صورتی که از عرضه آیپیهای بزرگی مثل الدر اسکرولز، فالاوت یا Dishonored در پلتفرمهای دیگر خودداری کند باید از سود عظیمی که از فروش این بازیها در پلتفرمهای دیگر به دست میآورد نیز صرف نظر کند و در صورت انحصاری کردن عناوین پرطرفدار بتسدا میتواند از فروش کنسولها و سرویسهایش سود خوبی به جیب بزند. این خرید قطعا در طولانیمدت منجر به انحصاری شدن تمام عناوین ZeniMax Media خواهد شد ولی ممکن است در کوتاهمدت همچنان شاهد عرضه بازیهای این شرکت روی پلتفرمهای دیگر مثل پلی استیشن 5 نیز باشیم.
مایکروسافت با این خرید تقریبا اکثر بازیهای بزرگ سبک وسترن نقش آفرینی را به دست آورد و توانست تعداد استودیوهای داخلی خود را به عدد 23 برساند و 2300 نفر به پرسنل خود اضافه کند. مایکروسافت با معرفی سرویسهای مختلف و دو کنسول با قیمتهای متفاوت توانست رقابت با سونی جذابتر کند و حالا با خرید یکی از بزرگترین شرکتهای فعال در حوزه بازیسازی ممکن است بتواند برنده نسل نهم کنسولها شود.