تعطیلی چهار استودیو ایکس‌باکس جنجالی در صنعت بازی به پا کرد

«ایکس‌باکس» در خبری ناگهانی اعلام کرد که چند استودیوی بازی‌سازی خود را تعطیل می‌کند. از جمله این استودیوها «آرکین آستین» سازنده بازی «ردفال» و «تنگو گیم‌ورکس» سازنده بازی تحسین شده «های-فای راش» هستند.

0

از «استودیوی بازی‌سازی ایکس‌باکس» خبر می‌رسد که چند استودیوی زیرمجموعه آن تعطیل خواهند شد. این خبر را «مت بوتی» (Matt Booty) روز سه‌شنبه در ایمیلی که برای اعضای این استودیوها ارسال کرد اعلام کرده است. خبر تعطیلی چهار استودیو ایکس‌باکس واکنش‌ها و اخبار تکمیلی متعددی را هم در پی داشت که در ادامه به مهم‌ترین آن‌ها می‌پردازیم.

تعطیلی چهار استودیو ایکس‌باکس

استودیوهای در شرف تعطیلی همگی زیرمجموعه شرکت «بتسدا» (Bethesda) (زیرمجموعه زنی‌مکس مدیا) هستند. مایکروسافت بتسدا را در سال 2021 خرید و به زیرمجموعه‌های ایکس‌باکس اضافه کرد. با این خرید، مایکروسافت صاحب استودیوهای بازی‌سازی بزرگ و کوچک دیگری نیز شد.

مهم‌ترین استودیوهای تعطیل شده «آرکین آستین» (Arkane Austin) و «تنگو گیم‌ورکس» (Tango Gameworks) هستند. بازی‌سازانی که به ترتیب عناوین «ردفال» (Redfall) و «های-فای راش» (Hi-Fi Rush) را روانه بازار کردند. هر دو بازی در انحصار ایکس‌باکس و پی‌سی بودند تا این‌که همین ماه پیش بازی ریتمیک های-فای راش برای PS5 نیز عرضه شد.

دو استودیوی دیگر که به زودی تعطیل خواهند شد «آلفا داگ» (Alpha Dog) و «راندهاوس» (Roundhouse) هستند. استودیوهای بازی‌سازی که علاوه بر همکاری در ساخت بازی‌های بزرگ‌تر بتسدا هر کدام عناوین خود را هم دارند. آلفا داگ برای ساخت بازی Mighty Doom شناخته می‌شود. راندهاوس نیز بازی‌های Rune و Prey را در کارنامه خود دارد.

برخی از کارکنان این استودیوها برای همیشه بیکار شده‌اند و برخی دیگر به تیم‌های بازی‌سازی دیگر می‌پیوندند. مدیر ایکس‌باکس دلیل این تعطیلی‌ها را «تغییر در اولویت‌ها در عناوین و برنامه‌ها» اعلام کرده است.

تعطیلی چهار استودیو ایکس‌باکس 

واکنش مدیر استودیو آرکین لیون

«دینیا باکابا» مدیر استودیوی «آرکین لیون» و کارگردان بازی موفق Deathloop یکی از افرادی بود که به این خبر واکنش تند و انتقادآمیزی داشت. او پس از شنیدن خبر تعطیلی چهار استودیو ایکس‌باکس بلافاصله دست به کار شد و در شبکه اجتماعی ایکس (توییتر سابق) نوشت:

خطاب به هر مدیری که این را می‌خواند یک یاداوری دوستانه بکنم، بازی‌های ویدئویی یک صنعت فرهنگی و سرگرمی است. وظیفه شما به عنوان یک شرکت تجاری، مراقبت از هنرمندان یا سرگرمی سازان و کمک به آن‌ها برای خلق ارزش برای خودتان است.

از نظر او، تیم‌های بازی‌سازی نباید درگیر بازی‌های ثروت‌اندوزی مدیران شرکت‌های بزرگ شوند. او همچنین نوشته که همان‌طور که مدیران ارشد به تیم‌های بازی‌سازی در صورت موفقیت «افتخار می‌کنند» باید در زمان سختی‌ها پشتیبان هنرمندان باشند. او تصریح کرده که استودیوی «آرکین» لیون که شعبه مرکزی این بازیساز و مسئول ساخت عناوین Dishonored است «در امان» خواهد بود.

آرکین برای ساخت یک بازی جدید ایده داشت

از سوی دیگر رسانه بلومبرگ گزارش می‌دهد که سازنده بازی‌های Prey و Redfall پیش از تعطیلی ایده‌ی ساخت یک «ایمرسیو سیم» را داشته است. این گزارش می‌نویسد:

پیش از تعطیلی، آرکین در صدد بازگشت به ریشه‌های خود با خلق یک بازی تک‌نفره «ایمرسیو سیم» به عنوان قسمت جدیدی از مجموعه Dishonored بود.

همچنین در این گزارش ادعا شده که صبح چهارشنبه آقای بوتی در ملاقاتی با اعضای ارشد این استودیو اعلام کرده «تعطیلی آرکین آستین به شکست تجاری بازی Redfall ارتباطی نداشته است».

بازی Dishonred یکی از مجموعه‌های موفق استودیوی آرکین

علاوه بر بازی جدید مجموعه Dishonored حالا آرکین قرار نیست محتوای جدید بازی ردفال را  هم توسعه دهد. محتوایی که قبلا با «هیرو پس» به تعدادی از پیش‌خریدکنندگان بازی فروخته شده و مایکروسافت قرار است با «پیشنهادهای خوب» آن را جبران کند.

اظهار نظر عجیب درباره بازی‌های کوچک و جایزه‌بگیر

اما یکی از عجیب‌ترین اخبار تکمیلی پس از اعلام تعطیلی این چهار استودیو، اظهار نظر مت بوتی درباره نیاز ایکس‌باکس به نوع ویژه‌ای از بازی‌ها بود. او که اکنون مدیر ارشد استودیوهای بازی‌سازی ایکس‌باکس است، یک روز پس از تعطیلی استودیوی «تنگو گیم‌ورکس» گفته ایکس‌باکس به بازی‌های کوچک با پتانسیل کسب جایزه احتیاج دارد! 

این در حالی است که این استودیو ساخت یک بازی کوچک و موفق که چند جایزه هم کسب کرده را در کارنامه خود دارد. بازی های-فای راش که سال گذشته عرضه شد، علاوه بر جلب رضایت منتقدان و کسب میانگین نمرات 87 و 90 (به ترتیب در پلتفرم‌های ایکس‌باکس سری ایکس و پی‌سی) جوایز متعددی هم کسب کرده است.

این بازی نامزد دریافت جایزه بهترین بازی سال در گیم آواردز 2023 هم بود. در عین حال توانست جایزه بهترین طراحی صدا را در همین مراسم کسب کند. همین بازی توانست در GDC، «بفتا» و «جوایز بازی نیویورک» هم جوایزی را در بخش‌های صدا و موسیقی دریافت کند.

بازی Hi-Fi Rush ساخته استودیوی تعطیل شده تنگو گیم‌ورکس

واکنش شینجی میکامی

«شینجی میکامی» کارگردان و بازی‌ساز تحسین شده ژاپنی که استودیوی تنگو را بنیان‌گذاری کرده بود هم به خبر تعطیلی این استودیو واکنش نشان داد. او البته چند وقت پیش این استودیو را ترک کرده بود. بازی های-فای راش آخرین بازی ساخته شده در استودیوی تنگو پیش از ترک آن توسط میکامی است. البته اولین بازی این استودیو هم هست که توسط او کارگردانی نشد.

با این حال میکامی در واکنش به خبر تعطیلی استودیوی سازنده عناوین تحسین شده The Evil Within و Hi-Fi Rush در ایکس نوشت:

تنگو بسته شد. غم‌انگیز.

آینده مبهم استودیوهای ایکس‌باکس

مایکروسافت در سال‌های اخیر استودیوهای بازی‌سازی و شرکت‌های بزرگ و کوچک زیادی را خرید. حالا آینده اغلب آن‌ها مبهم است. آن‌چه در نامه رییس ایکس‌باکس درباره تعطیلی این چهار استودیو ذکر شده بود، نه امیدوارکننده، بلکه ناراحت‌کننده است. او نوشته بود:

برای تمرکز بیشتر روی برخی فرنچایزها و سرمایه‌گذاری برای خلق عناوین جدید، لازم است در موارد  تجاری بازنگری کنیم. فرصت‌های موفقیت که وجود دارند را پیدا کنیم و برای رسیدن به آن‌ها اولویت‌ها را تغییر دهیم.

این‌طور به نظر می‌رسد که ایکس‌باکس قرار نیست چندان از استودیوهایی که در این سال‌ها خریده پشتیبانی و حمایت کند. بلکه می‌خواهد تمرکز خود را روی فرنچایزهای پرفروش و بازی‌های زودبازده پرطرفداری مثل «ندای وظیفه» بگذارد. بازی‌هایی مثل «الدر اسکرولز» و «فال‌اوت» که اخیرا به جمع عناوین مایکروسافت اضافه شده‌اند.

اما حالا برخلاف اظهار نظری که مت بوتی داشته، احتمالا دیگر شاهد انتشار بازی‌های کوچک و تحسین‌برانگیز برای ایکس‌باکس نیستیم. بلکه قرار است شاهد رشد و تکرار عناوین دنباله‌دار و بزرگ باشیم. اگر این چنین باشد، آینده‌ی چندان جالب و خلاقانه‌ای نیست. مشروح هر یک از این اخبار را می‌توانید با کلیک روی لینک ارائه شده در وبسایت گیم‌نیوز بخوانید.

منبع گیم‌نیوز
شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.