آرم از پردازنده Cortex-X4 و گرافیک Immortalis-G720 برای پرچم‌داران رونمایی کرد

شرکت آرم سرانجام از هسته‌های پرچم‌دار نسل آینده Cortex-X4 در کنار پردازشگر گرافیکی Immortalis-G720 رونمایی کرد.

0

چینش هسته‌های big.LITTLE آرم سال‌هاست که به استانداردی در ساخت تراشه‌ها تبدیل شده است. آرم همواره یک یا چند هسته پرقدرت و چند هسته کم مصرف را برای طراحی تراشه عرضه می‌کند. این شرکت حالا هسته قدرتمند Cortex-X4 را در کنار هسته‌های Cortex-A720 و Cortex-A520 رونمایی کرده است.

هسته‌های پردازشی Cortex-X4 ، Cortex-A720 و Cortex-A520

آرم امسال با معرفی واحد DSU-120 به عنوان واحد جدید اشتراکی DynamIQ سعی کرده تا سازگاری و همکاری هسته‌های مختلف را با یکدیگر بهبود ببخشد.

در حال حاضر اکثراً از چینش ۱+۳+۴ یا ۱+۴+۳ استفاده می‌شود. با این‌حال DSU-120 به طراحان تراشه اجازه می‌دهد که تا ۱۲ هسته مختلف را در یک سیستم روی چیپ به‌کار بگیرند. با این‌حال احتمالاً گوشی‌های هوشمند نهایتاً از ۸ هسته و با چینش ۱+۵+۲ استفاده خواهند کرد.

ARM Cortex-X4

طبق انتظار، هسته پرچم‌دار Cortex-X4 وظایف پردازشی تک‌هسته‌ای را به عهده خواهد داشت. به گفته آرم، این هسته نسبت به Cortex-X3 حدود ۱۵ درصد سریع‌تر شده و همان مصرف انرژی را دارد. در عملکرد مشابه اما، X4 می‌تواند تا ۴۰ درصد انرژی کمتری نسبت به X3 مصرف کند. با این‌حال با فرکانس کاری ۳.۴ گیگاهرتز، بی‌شک Cortex-X4 سریع‌ترین هسته پردازشی است که آرم تاکنون تولید کرده است.

هسته Cortex-A720 حتی بیش از پیش روی مصرف بهینه تمرکز دارد. این هسته ۲۰ درصد نسبت به A715 مصرف انرژی کمتری داشته و کماکان با قدرت مناسب برای وظایف چندهسته‌ای مناسب است.

Cortex-A720

سرانجام Cortex-A520 طوری طراحی شده تا دو هسته بتوانند واحدهای اجرایی را شریک شوند و در نتیجه فضای کمتری اشغال کنند. به این ترتیب A520 هم حدود ۲۲ درصد نسبت به A510 مصرف انرژی کمتری داشته و بیشتر برای وظایف پس‌زمینه استفاده می‌شوند.

به گفته آرم، ترکیب این هسته‌ها حدوداً ۲۷ درصد عملکرد سریع‌تری را در بنچمارک چند‌هسته‌ای گیک‌بنچ نسبت به هسته‌های فعلی به همراه خواهد آورد. گفتنی است هیچ‌کدام از این هسته‌ها از معماری قدیمی ۳۲ بیتی پشتیبانی نکرده و برای ARMv9 بهینه شده‌اند.

پردازنده گرافیکی Immortalis-G720

آرم همچنین از نسل دوم پردازشگر گرافیکی Immortalis خود رونمایی کرد. در کنار این پرداشگر، همچنین با سری جدید مالی با نام‌های Mali-G720 و Mali-G620 نیز مواجه هستیم.

Immortalis—G720

تغییر اصلی، کاهش بار روی حافظه است به‌طوری‌که در بازی Genshin Imapct تا ۳۳ درصد، در فورتنایت تا ۲۶ درصد و در Elven Ruins تا ۴۱ درصد شاهد کاهش بار هستیم. به این ترتیب پردازشگر گرافیبکی جدید می‌تواند ۱۵ درصد سریع‌تر یا ۱۵ درصد بهینه‌تر از نسل پیش باشد.

Immortalis-G720

پردازشگر Immortalis-G720 همچنین پشتیبانی بهتر از رهگیری پرتو را نیز به همراه دارد. آرم با همکاری مدیاتک و تنسنت سیستم نورپردازی SmartGI را به عنوان استانداردی توسعه داده و معرفی کرده‌اند.

Immortalis-G720 می‌تواند تا ۱۰ هسته داشته باشد و مدل‌های Mali-G720 و Mali-G620 نیز تا ۹ و تا ۵ هسته را پشتیبانی می‌کنند.

Mali-G720

انتظار داریم پردازنده‌های گرافیکی و هسته‌های پردازشی جدید آرم را در اوایل سال میلادی جدید در گوشی‌ها و تبلت‌های پرچم‌دار بازار شاهد باشیم.

منبع Gsmarena
شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.