ژاپن رکورد سرعت اینترنت را شکست؛ ٣١٩ ترابیت بر ثانیه!
نیاز به اینترنت پرسرعت هیچگاه بیشتر از امروز احساس نمیشد. این نیاز تنها برای پخش زنده ویدیو یا استریم کردت بازی نیست. از کنفرانسهای ویدیویی گرفته تا فعالیت آموزشی، جامعه انسانی هیچگاه تاز این اندازه به اینترنت وابسته نبوده است. اپراتورهای مخابراتی و شرکتهای اینترنتی مشغول توسعه شبکه 5G و وایفای 6 هستند. مهندسین فعال در این حوزه اعداد به دست آمده برای سرعت اینترنت را ارتقا میبخشند، که نمونه بارز آن را میتوان موسسه ملی فناوری اطلاعات و ارتباطات ژاپن (NICT) دانست که به تازگی موفق به ثبت رکورد جدیدی شده است.
ژاپن دوباره رکورد سرعت اینترنت را شکست
سال گذشته همکاری محققان ژاپنی و انگلیسی موحب شکل گیری سریعترین اینترنت جهان با سرعت 178 ترابایت بر ثانیه شد. رکوردی که حالا NICT موجب شده است کوچک به شمار بیاید. دانشمندان ژاپنی توانستند اتصال اینترنتی را پیادهسازی کنند که 2 برابر سریعتر از رکورد قبلی و رقمی بالغ بر 319 ترابایت بر ثانیه است.
التبه این رکورد آسان به دست نیامده است و NICT برای کسب آن مجبور به ایجاد نوآوری در خطوط انتقال داده بوده است. کار در ابتدا با طراحی یک فیبر نوری ایجاد شده است که 4 هستهای بوده اما ضخامت مشابهی با یک کابل تک هستهای دارد. سپس از 522 کانال استفاده شده است که لیزرهایی با طول موج مختلف و مجهز به تقویت کنندههای مبتنی بر عناصر معدنی کمیاب در آن میتابند. این آزمایش بسیار هزینهبر است.
NICT برای انجام این آزمایش عناصر محیط واقعی را در آزمایشگاه شبیهسازی کرده است. به عنوان مثال آنها برای ایجاد یک ارتباط به طول 3001 کیلومتر، خطوط انتقال فیبر نوری را به صورت سیم پیچ در آوردند. همین موضوع سبب میشود که نویز کمتری ایجاد شده و کیفیت و سرعت سیگنالها هنگام عبور از فیبر نوری کاهش پیدا نکند.
نیازی به گفتن نیست که این فناوری اینترنت هیچگاه در دنیای واقعی عملی نخواهد شد. هزینههای پیادهسازی این فناوری بسیار سنگین است، با این حال این آزمایش به نفع زیرساختهای اینترنت خواهد بود. بهبود زیرساختهای اینترنت در نهایت موجب افزایش کیفیت اینترنت کاربران خواهد شد، امری که انتظار میرود با معرفی 6G در آینده تا حد زیادی عملی شود.
ژاپن از ابتدای ظهور اینترنت و حتی قبل تر در حوزه شبکه های محلی درکنار آمریکا، اهمیت خیلی زیادی به ارتباطات اینترنتی و پیشرفت و استفاده در این حوزه میداد. مثلا شبکه Sega Meganet اولین شبکه آنلاین گیمینگ دنیا برای یک کنسول یعنیMega Drive از راه مودم برای دسترس عمومی بود که در سال 1990 در ژاپن عرضه شد و سالها جلوتر از زمان فکر میکرد که با وجود فراگیر نبودن و گران بودن اینترنت در آن زمان در دسترس قرار گرفته بود که بعدها هم همین Sega و بعد Nintendo باعث تحول در حوزه های آنلاین در گیمینگ شدن. امیدوارم مسئولین ما هم به جای فیلتر و کاهش سرعت و سانسور به فکر پیشرفت و فرهنگ سازی در این عرصه مهم در عصر امروز باشند نه اینکه با هر بهانه ای عقب گرد بزنند. واقعا چرا در دوره ای که هرروز سرعت اینترنت در کشورهای پیشرفته رو به افزایش هست و مثلا استریم ها در حوزه های مختلف به سوی 4K و فرا تر از اون رفته هنوز ما با این سرعت ها باید به اینترنت متصل بشیم. حتی حوزه گیم هم اخیرا به دلیل کمبود و گرانی تراشه و درنهایت گرانی محصولات برای کاربران با سرعت بیشتری داره به سمت استریم حرکت میکنه تا دسترسی رو برای کاربران راحت تر کنه مثل Stadia. درکل همه حوزه های فناوری و غیرفناوری به سمت اینترنتی شدن رفته اند و اینترنت رگ حیاتی کشور هاست