گیمنت: بررسی بازی Nioh
در سال 2017 انحصاریهای بسیاری انتظار هر یک از کنسولهای پلیاستیشن 4 و اکسباکس وان را میکشد. یکی از این انحصاریهای عالی که برای پلیاستیشن 4 منتشر شد، عنوان Nioh است. در ادامه با بررسی این بازی همراه فارنت باشید…
روز عرضه بازی Nioh که توسط استودیو Team Ninja توسعه یافته است، برای طرفداران سری دارک سولز روز مهمی است زیرا به گفته بسیاری از افراد، این بازی المانهایی از سری پرافتخار دارک سولز در خود دارد. بازی Nioh در اصل در سال 2004 معرفی شد اما سال 2015 شاهد رونمایی دوباره آن بودیم اما این بار به عنوان یک انحصاری کنسول PS4 به معرض دید عموم گذاشته شد و نمایشهای آن همگی قول یک عنوان سطح بالا را میدهند. دموهایی از بازی منتشر شد و همین قضیه به سازندگان کمک کرد تا شرایط بازی Nioh را بهبود ببخشند. در نهایت اکنون به سراغ محصول نهایی رفتهایم و میخواهیم آن را مورد بررسی قرار دهیم.
نام بازی: Nioh
سازنده: Team Ninja
ناشر: Sony Interactive Entertainment
پلتفرم: PlayStation 4
تاریخ عرضه: February 7, 2017 | نوزدهم بهمن 1395
جریان بازی با حضور شما در یک سلول زندان شروع شده که توسط موجودی عجیب از آن آزاد میشوید و بلافاصله متوجه میشوید که بهتر بود در زندان خود میماندید تا اینکه وارد دنیای بیرحم و خطرناک بازی شوید. افرادی که سری دارک سولز را تجربه کرده باشند، حسی مشابه را لمس خواهند نمود زیرا باید باحوصله مبارزه کرده، جاخالی داده و حمله را به دفاع ترجیح دهید، البته اگه میخواهید زنده بمانید. نوار استقامت شما که در اینجا آن را با نام Ki خواهید شناخت، دائما در طول بازی به شما یادآوری میکند که باید حملات خود را با برنامه انجام دهید وگرنه در حساسترین مواقع مبارزه کم خواهید آورد. باید با اتخاذ یک استراتژی صحیح با توجه به شرایط مبارزه، به موقع حمله و به موقع عقبنشینی کنید تا از دامها و هر گونه موارد مرگ احتمالی دیگر در امان بمانید. شخصیت اصلی بازی با نام ویلیام، تعداد زیادی سلاح و زره مختلف به همراه دارد تا سفر شما قابل تحملتر و راحتتر شود اما با این وجود باز هم به کار بردن کلمه راحت در مورد وقایع بازی نادرست است. در بازی Amritaها را حتما از دست ندهید تا تجربه خوشایندتری از بازی داشته باشید.
اگر در جایی به هر شکلی بمیرید، آمریتاهای شما از دست میروند اما نگران نباشید چون در همان مکان منتظر شما هستند تا آنها را جمع کنید، به این ترتیب شانسی بهتر برای پیشروی در خط داستانی دارید. هرچند که برای حفاظت از آرمیتاها تعدادی Guardian Spirit وجود دارد که در طول بازی میتوانید آنها را کسب کنید. گاردیَن اسپیریت کاربردهای متفاوت بسیاری دارد اما یکی از مهمترین کاربردهای آن، مقاوم کردن شما در برابر ضربات سنگین ادوات جنگی است. البته همیشه نمیتوانید از دست ضربات این سلاحهای قدرتمند جان سالم به در ببرید اما با کمک گاردیَن اسپیریت توانایی مقابله در برابر ضربات سهمگین یک باس یا نجات از موقعیتی سخت را خواهید داشت.
در حالیکه هسته اصلی بازی شباهت بسیاری به سری دارک سولز دارد اما Team Ninja پا فراتر گذاشته و ویژگیها و استراتژیهای بسیاری به آن اضافه کرده است تا تجربه وسیعتری در اختیار طرفدارانش قرار دهد. برای مثال ویلیام در حال معلق بودن در هوا، سه ژست مختلف برای مبارزه داشته و هر حالت ژست، سرعت و قدرت ضربات متفاوتی دارد که هر کدام برای دشمن خاص خود کاربرد خواهد داشت. در بالاترین ژست، ویلیام قدرت ضربات بیشتری خواهد داشت اما سرعت پایینتر و در پایینترین حالت بالعکس، در نتیجه بهترین حالت، حد وسط است اما هر کدام از این سه حالت کاربرد خود را در بازی خواهند داشت و حتما باید از هر سه بهره بگیرید.
تنها با اضافه شدن این سه حالت، در هنگام مبارزات استراتژیهای بسیاری را میتوانید اتخاذ نمایید زیرا هر یک از دشمنان شما در بازی، نقاط قوت و ضعف متفاوتی دارند که باید به آنها پی ببرید تا به بهترین شکل ممکن با هر کدام به مقابله بپردازید. سیستم مبارزه بازی دارای ریزه کاریهای بسیار زیبایی است که هر بازیکنی را میخکوب خود میکند و دیگر نمیتواند دست از بازیکردن بردارد.
همچنین Nioh، نوار استقامت بازی را مقداری تغییر داده و آن را با نام Ki ارائه کرده است و یکی از ویژگیهای جذاب آن، Ki Pulse است که با استفاده از آن، بخش قابل توجهی از نوار استقامت Ki به سرعت پُر خواهد شد. اما مواظب باشید، باید در زمان درست از این ویژگی استفاده نمایید. اینکه هر کاری در بازی انجام دهید باعث کم شدن نوار استقامت Ki میشود و البته با در نظر گرفتن حالت Ki Pulse، هیجان تازهای را تجربه خواهید نمود و به شما کمک میکند تا با یک برنامهریزی صحیح، از بابت کم نیاوردن چند حرکت پایانی برای تمام کردن کار یک باس مطمئن شوید. همچنین وجود ویژگی Ki Pulse میتواند به شما برای از بین بردن Yokai Realm کمک نماید که در اکثر مواقع دشمنان از آن بهره میگیرند تا نوار استقامت شما را کاهش دهند.
بازی به شما فرصت زیادی نفس کشیدن نیز نمیدهد و پیوسته باید به قدم بعدی خود توجه کنید یا در غیر اینصورت در انتظار مرگ زودهنگام خود باشید. یکی دیگر از وجههای تشابه Nioh و سری دارک سولز در مراحل و محیط بازی است. اگر بخواهم محیط بازی را توصیف کنم باید بگویم که از همان لحظه شروع پا به سرزمینی میگذارید که پر از هیولاها و موجوداتی است که میتوانند در یک چشم بر هم زدن شما را از پا دربیاورند. در سرتاسر بازی تلههایی برای آزار شما وجود خواهند داشت و همچنین در هر ثانیه باید انتظار پریدن یک موجود شیطانی بر روی خود را بکشید.
در طول بازی به معابدی برخواهید خورد که حکم Bonfire در سری سولز را خواهد داشت و میتوانید در این مکان بازی خود را ذخیره نمایید و البته با استفاده از آمریتاها سطح قدرتهای خود را بالا ببرید. هر چند نباید از یاد ببرید با ورود به این معابد، پس از خارج شدن با لشکری از دشمنان مواجه خواهید شد پس دلتان را زیاد خوش نکنید. همچنین در Nioh شاهد میانبرهایی هستیم که میتوانید با استفاده از آنها برخی از خطرات را دور بزنید. تعدادی از این میانبرها واضح هستند و هر کسی میتواند به آنها پی ببرد اما برخیها که مهمتر هستند را فقط خورههای سبک نقشآفرینی میتوانند بیابند.
یکی از مهمترین و البته سختترین قسمتهای بازی، باس فایتهای آن است. با موجوداتی به عنوان باس بازی روبهرو میشوید که انگار با شما پدرکشتگی دارند. باسهای بازی از تنوع بالایی برخورداند، از غولها و هزارپاهای زشت و بزرگ گرفته تا باسهای انساننما که صبر و حوصله زیادی میخواهد تا بر آنها پیروز شوید. بهترین راه مبارزه با باسها، روش آزمون و خطاست، بدین معنی که در خلال مبارزه باید پی ببرید که چه زمانی حمله کنید و از چه سلاحی استفاده نمایید. البته باید با احتیاط بسیار به سبک سنگین کردن باس بپردازید زیرا حتی یک اشتباه نابجا نیز میتواند به قیمت جانتان تمام شود. باس فایتها و حتی مبارزات معمولی نیز هیچ وقت نه غیرممکن و نه ساده است اما باید در هر زمان از بازی بهترین مبارزه خود را به نمایش بگذارید تا بتوانید از سد دشمن بگذرید.
تاکنون در بیشتر موارد شاهد عنوانی مشابه سری سولز بودیم اما هنگامی که به بخش داستانی Nioh میرسیم، با چیز متفاوتتری روبهرو خواهیم شد. داستان بازی Nioh را نمیتوان جزو نقاط قوت آن قرار داد اما نیاز نیست برای متوجه شدن جریان داستان به هر گوشه و کنار بازی سرک کشید. تنها میتوان اینگونه عنوان کرد که داستان بازی قابل قبول بوده و نقش خود را به خوبی ایفا کرده است تا بتوانیم در کنار گیمپلی از داستان نیز لذت ببریم. چندین کاتسین یا صحنه سینمایی در خلال بازی وجود دارد که در آنها، ویلیام با تعدادی کاراکتر مختلف ملاقات و تعامل دارد و این کاراکترها حتی میتوانند در برخی از ماموریتها به کمک شما بیایند. افرادی که با خود در طول یک ماموریت همسفر میکنید، تحت هیچ شرایطی نمیمیرند اما در صورتی که ضرباتی از دشمن دریافت نمایند، بر روی زمین افتاده و منتظر شما میمانند تا به کمکشان بروید.
برخلاف سری سولز، در Nioh شاهد دنیایی یکپارچه نخواهیم بود و بازی نقشهای ارائه میکند که با رسیدن به هر مرحله، قسمتی از آن آزاد میشود. محدوده متناسب با هر مرحله متفاوت از دیگری است اما برخی اوقات برای انجام یکی از مراحل فرعی یک مرحله اصلی، باید به منطقهای که قبلا در آن بودید، بازگردید که البته با دشمنان و مواردی متفاوت از گذشته روبهرو خواهید شد. در حالیکه در اکثر مواقع سختی یک مرحله فرعی، به درجه سختی مرحله اصلی آن بستگی دارد، مراحلی به اسم Twilight وجود دارند که بدون توجه به این قاعده، به شما نشان میدهند که یک چالش واقعی به چه معناست. این مراحل به ندرت سر راه شما قرار میگیرند اما درجه سختی آنها بسیار بالاست و هر کسی قبل از چندین بار مردن آنها را به اتمام برساند را میتوان یک گیمر حرفهای دانست.
در نهایت باید عنوان کرد که استودیو Team Ninja پس از چندین سال تزلزل در کارش توانسته با بازی Nioh بازگشتی شکوهمندانه به عرصه رقابت داشته باشد. آنها حسابی بر روی این بازی وقت گذاشتهاند تا به نهایت بازدهی برسند و در واقع وقت خود را هم تلف نکردهاند. نتیجه پایانی یک بازی اکش-نقشآفرینی و هیجانانگیز است که المانهای بسیاری را از سری دارک سولز قرض گرفته اما حقیقتا موارد مختلف جدیدی نیز به آن اضافه شدهاند تا بتواند استقلال خود را به خوبی حفظ نماید.