گیم‌نت: نقد بازی Dragon Age: Inquisition دوران با شکوه اژدها

بازی‌های زیادی در ژانرهای مختلف برای سلایق مختلف توسعه می‌یابند که اگر نگاهی به آن‌ها بیندازیم متوجه می‌شویم که قابلیت‌های متعددی کنسول‌های جدید دارند باعث شده که دست سازندگان برای ساخت و توسعه‌ی بازی‌هایشان بازتر باشد از این رو عناوینی که در صف انتشار هستند همگی از ژانرهای محیط باز و نقش‌آفرینی ریشه‌ای دارند.

1

از جمله‌ی این بازی‌ها می‌توان به عناوینی چون The Division و ویچر 3 اشاره داشت که اولی عنوان محیط بازی است که بر پایه‌ی محتواهای آنلاین کلان پایه‌ریزی شده و منوها و قابلیت‌های‌اش باعث شده‌اند دست کمی از یک نقش‌آفرینی نسل هشتمی نداشته باشد و دومی دنباله‌ای است بر یکی از پرآوازه‌ترین نقش‌آفرینی‌های نسل قبل که نسخه‌ی دوم‌اش جزو طلایه‌ داران این سبک در نسل هفتم بود.

در این بین الکترونیک آرتز هم بی کار ننشست و اقدام به ساخت ادامه‌ای برای بازی اژدها کشی‌اش که طرفداران بسیاری در بین هواداران دارد کرد. نسخه‌ی سوم «عصر اژدها» که با نام تفتیش (Inquisition) شناخته می‌شود بیش از یک ماه است که منتشر شده و توانسته بازخوردهای درخور اسم پشتش را به همراه داشته باشد.

اولین نسخه‌ی عصر اژدها با نام «ریشه‌ها» شش سال پیش برای پلتفرم‌های معمول عرضه شد و با سبک و سیاق خاصی که داشت توانست خیلی زود میان بازی‌های روی بورس آن زمان جای باز کند و به رقیبی برای Oblivion مبدل شد که تا آن زمان یکی از برترین‌های سری The Elder Scrolls و نامی‌ترین‌ های این سبک به شمار می‌رفت. در ادامه دو سال بعد یعنی 2011 نسخه‌ی دوم این اثر –Dragon Age II– عرضه شد که با مخالفت‌های پی در پی منتقدان روبرو شد به خصوص آن که در همان سال دو رقیب غول‌آسا یعنی ویچر 2 و اسکایریم داشت.

نسخه‌ی دوم با این که نوآوری‌های مختص خودش را داشت اما کارنامه‌ی تمیز بایوویر را لکه‌دار کرد و دلیل‌اش نپخته بودن بازی در نزد مخاطبین بود و مشکلات ریزی که گریبان‌گیر این اثر شده بود. تفتیش در اولین نگاه بیشتر از همه سعی در حل و فصل کردن مشکلات نسخه‌ی دوم را دارد و حکم یک بازنگری به سری عصر اژدها را نیز یدک می‌کشد.

Dragon-Age-Inquisition-Review-Farnet 02

داستان بازی برخلاف نسخه‌ی دوم پرکشش و جذاب است و از روند نقش‌آفرینی‌های مورد ستایشی هم‌چون اسکایریم و ویچر استفاده می‌کند تا داستانش را به بهترین نحوی که می‌تواند روایت کند و الحق که مخاطب هم در برخی سکانس‌ها واقعا پشت نمایشگر میخ‌کوب می‌شود. چیزی شبیه به انفجار سپاه شخصیت اصلی داستان ما را از بین می‌برد و خودش به نیز صدمه می‌بیند اما در این بین شخصیت ما با کسی به نام «آندرست» آشنا می‌شود که بیشتر شباهت‌هایی با موجودات فرازمینی دارد و او را نجات می‌دهد. کمی بعد این دو متوجه می‌شوند که علت این انفجار چه بوده و در واقع این حادثه از باز شدن شکاف‌هایی در قلب زمین که موجودات شیطانی از آن‌ها به روی زمین راه باز کرده‌اند سرچشمه گرفته و باعث می‌شود تا خواسته و یا ناخواسته شخصیت اصلی در داستانی از پیش تعیین شده قرار بگیرد تا ناجی زمین باشد.

همانند نسخه‌های پیشین، در این نسخه هم امکان شخصیسازی کاراکتر‌ها وجود دارد و بازیباز بر اساس علاقه خود می‌تواند از آیتم‌های مختلف برای هرچه شخصی‌تر کردن کاراکتر استفاده کند. می‌توان علاوه بر جنسیت، نوع نژاد که از چهار گروه مختلف قابل انتخاب شدن است، یکی را برای شخصیت خود انتخاب کنید. سپس نوبت به انتخاب کلاس شخصیت می‌رسد که بازیکن می‌تواند از بین سه کلاس Mage، Warrior و Rogue یکی را گزینش کند که البته این مورد باعث می‌شود تا آخر بازی کاراکتر شما تا انتها از یک سری خصوصیات مشخص پیروی کند.

Dragon-Age-Inquisition-Review-Farnet 01

انتخاب سلاح‌ها نیز در ابتدا نسبتا محدودیت‌هایی با خود دارد که با مرور زمان و پیشرفت در بازی انتخاب‌های بیشتری از این نظر آزاد می‌شوند. از طرفی سیستم Crafting پیشرفته‌ی بازی کمک کرده تا به کمک پوینت‌هایی که در طول انجام مراحل جمع می‌کنید دست به ساخت آیتم‌های بی‌نظیری بزنید. یکی از نکاتی که می‌توان نوید سخت‌تر شدن بازی نسبت به دو عنوان قبلی باشد، تغییرات در سیستم سلامتی و جادوها است که اینبار برای استفاده از جادوها و پر کردن میزان سلامتی نیازمند استفاده از آیتم های مربوطه خواهید بود. پس در هر مبارزه باید نسبت به آیتم‌هایی که در اختیار دارید و نسبت به میزان سختی بازی بالانس مناسبی برقرار کنید.

در این نسخه شاهد اضافه شدن دوربین تاکتیکالی (Tactical Cam) به بازی هستیم که باعث می‌شود با بازی خیلی خاص‌تری روبرو باشیم و تاثیر آن را می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توان در هر دو مبارزات هم‌زمان و نوبتی دید. بازی حالا تا حدودی الهامات بسیاری از «ریشه‌ها» دارد و سعی کرده تا با وارد کردن الگو‌های اکشن ادونچر بازی را از حالت بعضا زمخت یک نقش آفرینی معمول در آورد.

Dragon-Age-Inquisition-Review-Farnet 05

در «تفتیش» حالا تاثیر المان‌های نقش آفرینی از عدد و رقم خارج شده و به سطوح بالاتر ارتقا یافته؛ یعنی برای انجام یک مرحله می‌توان از حرکات تاکتیکی خاصی مثل روش دیپلماتیک و امثال آن در کنار جاسوسی و حمله‌ی نظامی استفاده کرد. این سیستم باعث شده تا تجربه‌ی نوع بازی برای هر بازیکن متفاوت باشد و در گرفتن سرزمین‌ها و پاداشی که در قبال انجام ماموریت‌ها می‌گیرد تاثیر زیادی دارد.

سیستم دیالوگ‌بندی، انتخاب یار برای تشکیل گروه و استفاده از آیتم‌ها وسعت بیشتری به خود دیده‌اند و از قبل برنامه‌ریزی شده‌اند. هر قسمتی از دنیای DA: Inquisition دارای پوشش آب و هوایی و زیست محیط مختص خودش است. گونه‌های جانوری مختلفی که در بازی وجود دارند به مخاطب کمک می‌کنند که بتوانند خوراک‌های متعددی را برای رفع گرسنگی تهیه کنند و یا آن‌ها را برای بعد ذخیره کنند. عوامل طبیعی همچون کوه‌ها، صخره‌ها و آب‌گیرها می‌توانند مانع پیشروی‌تان شوند و ممکن است عمق بیشتری به ماجراجویی‌هایتان بدهند.

پیداکردن دوستان و تشکیل گروه‌های مختلفی که در بازی امکان‌پذیر است این بار بیش‌تر از پیش آنالیز شده است. فرض کنید که روستایی مورد حمله قرار گرفته است. اگر آن‌ها را به حال خود رها کنید احتمالا غارت می‌شود و از بین می‌رود اما اگر به کمک مدافعان روستا بشتابید و از آن‌ها در برابر مهاجمان دفاع کنید در آن روستا می‌توانید به بسیاری از منابعی که سخت به دست می‌آیند دسترسی آسان داشته باشید و علاوه بر آن هم گروه‌های قوی‌تری را همراه خودتان داشته باشید.

Dragon-Age-Inquisition-Review-Farnet-06

هر چقدر به صورت تیمی کار کنید، بی‌شک نتایج بهتری عایدتان می‌شود. به طور مثال اگر جادوگری که هم‌گروهی شماست، کریستال ایجاد دیواری یخی داشته باشد، شما می توانید از آن استفاده کنید، علاوه بر اینکه سدی قدرتمند مقابل دشمنان خود ایجاد می کنید مبارزات بهتر از قبل طراحی شده‌اند و دشمنان مثل احمق‌های شمشیر به دست رفتار نمی‌کنند. یکی از دلایلی که به مبارزات عمق و ژرفای خاصی بخشیده هوش مصنوعی خیلی خوب دشمنان است. آن‌ها نوبتی حمله نمی‌کنند و دارای استراتژی خاص خودشان هستند. ممکن است دقیقا زمانی که از مبارزات خسته باشید دورتان حلقه‌ای جمع بشوند و چند تایی حمله‌ور شوند.

همان طور که احتمالا در جریان هستید موتور پایه‌ی «تفتیش» فراست بایت 3، انجینی است که از آن در ساخت نسخه‌ی چهارم «میدان نبرد» استفاده شد و در آینده نیز قرار است در ساخت «اثر جرمی» بعدی از آن استفاده شود. شاید «ریشه‌ها» با وجود موفقیت‌های بسیاری که برای بایوویر به همراه داشت چندان از نظر گرافیکی قوی نبود اما تفتیش بدون شک از این نظر فوق‌العاده است و این را تا حدودی مدیون نسل هشتمی شدن بازی است و گرافیک روی کنسول‌های نسل هفتمی در حد متوسط عمل کرده است. تخریب پذیری اجزای محیط بسیار طبیعی و زیبا طراحی شده‌اند.

به عنوان مثال پوشش شخصیت‌ها و یا عوامل محیطی مانند تخته سنگ‌ها و یا الوارهای چوب در اثر ضربات اسلحه‌ها تخریب‌پذیر هستند بنابراین می‌توانید برای مثال خانه‌ای را بر روی سر گروهی از دشمنان خراب کنید تا این که با تک تک آن‌ها به صورت جداگانه بجنگید. مناظر برفی، کویری بیابانی و سرسبز هر کدام زیبایی‌های خاص خود را دارند و مثل ویچر، اسکایریم و عناوین جهان آزادی مثل جی.تی.ای 5 و سری فارکرای که خود سازندگان به الهام گرفتن‌‍ از آن‌ها اشاره داشتند مناطق بسیاری با آب و هوای منحصر به فرد طراحی شده‌اند تا گشت و گذار در آن‌ها بسیار لذت بخش باشند و با گذشت زمان از حالت یکنواختی خارج شوند. دقت به جزئیات متعدد از جمله پوشش گیاهی و جانوری در مراحل بازی از بزرگترین شاخصه‌های تفتیش است.

«عصر اژدها: تفتیش» بدون شک لایق جایگاه بهترین بازی سالی است که از The Game Awards 2014 دریافت کرد. تمرکز سازندگان بر روی تک تک قسمت‌های بازی از داستان و مکانیک‌های عمده‌ی یک نقش‌آفرینی AAA گرفته تا جزئیات بصری آن باعث شده تا تفتیش بتواند بازیکن‌های خوره نقش‌آفرینی را تا ماه‌ها حسابی «گیر» خود کند و خود بازی را هم سطح عناوین بزرگی نظیر اسکایریم، ویچر و سری سولز قرار دهد.

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

1 نظر
  1. amir می‌گوید

    سلام.شماخودتون بازی رو تموم کردید که ما سوالامونو بتونیم بپرسیم اکه جواب بدید عالیه