ابزار بنچمارک AnTuTu در واقع چه چیزی را اندازه‌گیری می‌کند؟

بی‌شک AnTuTu را باید یکی از محبوب‌ترین نرم‌افزارهای بنچمارک برای گوشی‌های اندرویدی به حساب آورد. این برنامه به بررسی قسمت‌های مختلف از گوشی هوشمند شما خواهد پرداخت و نهایتا امتیازی کلی را به آن منتصب می‌کند. اما به راستی شیوه امتیازدهی این برنامه بر چه اساسی است و چه قسمت‌هایی از گوشی هوشمند شما مورد بررسی قرار می‌گیرند؟ باهم در ادامه به بررسی این موضوع و پاسخ این پرسش خواهیم پرداخت.

1

امتیاز کلی(Overall Score)

همانند دیگر برنامه‌های بنچمارک، AnTuTu امتیازی کلی که در واقع حاصلی از امتیازهای جزئی دستگاه شما است را در پایان تست به شما نشان می‌دهد. این عدد به خودی خود هیچ معنای مستقلی ندارد و تنها کاربرد آن مقایسه دستگاه شما با دیگر دستگاه‌هاست. برای مثال اگر امتیاز دستگاه شما 1000 بوده و دستگاهی دیگر امتیاز 2000 را بدست آورده این بدان‌معناست که دستگاه دیگر دوبرابر سریع‌تر است. از امتیازهای جزئی هم می‌توانید برای مقایسه بین قسمت‌های مختلف بهره ببرید.

what-does-antutu-measure-1UX

دلیلی خاص وجود دارد که امتیاز مرتبط با بهره کاری و یا تجربه کاری کاربر در ردیف اول لیست قرار دارد. در واقع UX، امتیازی کلی برای کارایی گوشی در دنیای واقعی است. احساس کاربر در هنگام کار با گوشی در این امتیاز نهفته است.

این امتیاز به دو قسمت تقسیم شده است. Multitask و Runtime، که امتیاز Multitask در واقع نشان‌دهنده عملکرد گوشی در هنگام وجود چندین وظیفه همزمان است و به همین دلیل دستگاه‌هایی که از پردازنده‌های چندهسته‌ای بهره می برند عملکرد مطلوب‌تری در این قسمت دارند.

Runtime نیز نشان‌دهنده عملکردی است که Dalvik runtime اندروید در هنگام اجرای برنامه‌ها از خود نشان می دهد. با کوچ به ART Runtime می‌توانید امتیاز خود را در این قسمت افزایش دهید.

what-does-antutu-measure-2

رم (RAM)

دستگاه شما از حافظه‌ای با دسترسی تصادفی بهره می‌برد که به عنوان حافظه فعال به حساب می‌آید و فضای ذخیره‌سازی داخلی و یا مموری کارت نیز به منظور ذخیره بلندمدت اطلاعات مورد استفاده قرار می‌گیرد. هرچه سریع‌تر اطلاعات بر روی رم نوشته و یا خوانده شود، عملکرد دستگاه شما نیز مطلوب‌تر خواهد بود. هر کاری که دستگاه شما انجام می‌دهد، حافظه رم دستگاه شما در حال استفاده است.

AnTuTu امتیاز رم را به دو قسمت کارایی رم و سرعت رم تقسیم می‌کند. این تقاوت به طور کامل واضح و آشکار نیست و با توجه به عدم انتشار مستندات از نحوه امتیازبندی، به نظر می‌رسد این دو امتیاز به سرعت خواندن و سرعت نوشتن بر روی رم مرتبط باشند. امتیاز نهایی نیز عملکرد کلی دستگاه شما را نشان می‌دهد.

what-does-antutu-measure-3

پردازنده (CPU)

واحد پردازش مرکزی دستگاه شما وظیفه‌ای خطیر برعهده دارد. هرچه پردازنده، برنامه‌ها را سریع‌تر اجرا کند، دستگاه شما نیز سریع‌تر خواهد بود. البته وقتی به حد بالایی از سرعت برسید، این تاثیر خود را کمتر نمایش خواهد داد. امتیاز ارائه شده در این قسمت نیز به دو بخش زیرمجموعه تقسیم خواهد شد. امتیاز CPU integer و CPU float-point که البته به عنوان کاربر معمولی نباید تفاوت این دو برای شما مسئله برانگیز باشد.

اگر بخواهیم به توصیف تفاوت این دو اشاره‌ای داشته‌باشیم، باید بدانید که integer تنها به ذخیره مقادیر صحیح اعداد یا تمام اعداد می‌پردازد. به زبان دیگر، اعدادی مانند 2 یا 8 یا 242343423423423 در این مقدار جای خواهند گرفت ولی عدد 3.14 در این دسته قرار نمی‌گیرد. مقادیری که با نام Floating Point شناسایی می‌شوند می‌توانند اعدادی مانند 3.14 یا 53.2342 باشند و یا حتی مقدار 1 داشته باشند.

همان‌طور که مشخص است پردازش‌های مرتبط با Floating Point، با سرعت پایین‌تری انجام می‌پذیرند.

what-does-antutu-measure-4

پردازنده گرافیکی (GPU)

واحد پردازش گرافیکی دستگاه شما، وظیفه‌ای به عنوان شتاب‌دهنده گرافیکی برعهده دارد. وقتی یک بازی را اجرا می‌کنید، جی‌پی‌یو دستگاه شما به رندر کردن گرافیک سه‌بعدی و یا شتاب‌دهی گرافیک دوبعدی خواهد پرداخت. بسیاری از رابط‌های کاربری انیمیشنی نیز از پردازشگر گرافیکی استفاده می‌کنند.

what-does-antutu-measure-5

سی‌پی‌یو نیز می‌تواند چنین فعالیت‌هایی را به عهده بگیرد اما وظیفه‌ای عمومی‌تر دارد و زمان و باتری بیشتری را مصرف خواهد کرد.عدد بنچمارک در این قسمت نیز به دو قسمت 2D graphics و 3D graphics تقسیم می‌شود. فرایند بررسی گرافیک دوبعدی و سه‌بعدی در آنتوتو به خوبی قابل مشاهده است. فرایند گرافیک دوبعدی را می‌توانید در مواقعی مانند اجرای بازی‌هایی مانند Classic Angry Birds مشاهده کنید. گرافیک سه‌بعدی نیز در بازی‌هایی مانند Angry Birds GO! به خوبی قابل مشاهده است.

IO

نتایج مرتبط با ورودی/ خروجی، سرعت حافظه داخلی دستگاه شما را که می‌تواند مموری کارت و یا فضای ذخیره‌سازی پیش‌فرض موجود بر روی دستگاه باشد نشان می دهد. این محل، مکانی است که برنامه‌ها، تنظیمات، فایل‌ها و هرچیزی را به مدت طولانی بر روی دستگاه شما ذخیره می‌کند. دستگاه شما به طور معمول فراخوانی و ذخیره اطلاعات را از روی فضای داخلی انجام می‌دهد.

حافظه داخلی سریع‌تر به معنای بارگذاری سریع‌تر برنامه‌ها و همچنین ذخیره سریع‌تر آن‌هاست. به همین دلیل وقفه‌های مشاهده شده در رابط کاربری نیز کاهش می‌یابند.

what-does-antutu-measure-6

در پایان لازم به ذکر است که برنامه‌های بنچمارک صددرصد کامل نبوده و برخی شرکت‌های سازنده نیز با ترفندهایی این ارقام را افزایش می‌دهند. به عنوان مثال برخی دستگاه‌ها در هنگام اجرای چنین تست‌هایی، فرکانس پردازنده را تا حد امکان بالا نگه می‌دارند و این درحالیست که در استفاده معمول، عملا با چنین رخدادی روبرو نخواهیم شد اما به هرحال نرم‌افزارهای اینچنینی را می‌توان به عنوان ملاکی از عملکرد دستگاه مدنظر داشت.

Source: makeuseof

 

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

1 نظر
  1. Amir می‌گوید

    من امتحان کردم
    Sony Xperia TX LT29i
    امتیاز کل 17558

    CPU: General. Supports most apps Ram: General 2D Graphic: Good 3D Graphic: Exellent
    Fluently Support large mobile games.

    Ux Android 4.3
    ux Multitask 2879
    UX Runtime 1794

    Ram 847.5 MB
    Ram Operation 498
    Ram speed 1090

    CPU 1512 MHz *2
    CPU Integer 1102
    CPU Float point 1046

    GPU Adreno 225
    2D Graphic (720*1184) 1172
    3D Graphic (720*1184) 6161
    IO Storage 1181
    Database 635

    جالب بود
    اگر میونستم بعد 18
    ماه گوشیم
    اینقدر میخوره تو سرش همون موقع
    iPhone 5
    میگرفتم