این برنامهها و بازیها برای مکهای مبتنی بر ARM اپل منتشر میشود
مکهای مبتنی بر ARM اپل که شب گذشته عرضه شدند با برنامهها و بازیهای قبلی سازگار نیستند. با اینحال اپل قول داده لیست کاملی از اپها بهزودی برای این کامپیوترها عرضه شوند.
کوچ اپل از معماری x86 در مک به معماری مبتنی بر ARM چندین مزیت دارد. از جمله این مزایا میتوان به کنترل بهتر روی عملکرد دستگاه، کاهش هزینهها با طراحی و تولید تراشه توسط خود اپل و کاهش مصرف انرژی اشاره کرد. با اینحال تمامی برنامهها و بازیهای فعلی مک برای x86 طراحی شده بودند و روی مکهای مبتنی بر ARM اجرا نمیشوند. به همین دلیل اپل قول داده تا برنامهها و بازیهای متنوعی بهزودی برای این مکها عرضه شوند.
در لیست اعلام شده اپل نامهای آشنایی مثل ادوبی لایتروم، فتوشاپ، داوینچی ریزالو و Cinema 4D به چشم میخورند. اما موارد زیر هم قابل توجه هستند:
- Nova: یک اپلیکیشن ویرایش کد
- Hopscotch: اپلیکیشن یادگیری برنامهنویسی برای کودکان
- Mmhmm: برنامه مکالمه ویدئویی
- Shapr3D: یک اپلیکیشن طراحی
- تمام اپلیکیشنهای تولیدمحتوا شرکت Omni Group شامل OmniPlan و OmniGraffle
- Affinity Publisher
- MacFamilyTree: برای ترسیم شجرهنامه
- اپلیکیشن گرافیک وکتوری Vectornator
- تمام اپلیکیشنهای آفیس مایکروسافت شامل ورد، پاورپوینت و اکسل
- بازیهای Baldur’s Game 3، Beyond a Steel Sky و Subnautica: Below Zero
مکهای مبتنی بر ARM همچنین با اکثر اپلیکیشنهای آیفون و آیپد هم سازگار خواهند بود. این اپلیکیشنهای مهم شامل بازی محبوب Among Us، اپلیکیشن نقاشی Procreate، اپ خرید GOAT، اپلیکیشن استریم GBO Max، اپلیکیشن آشپزی Kitchen Stories، اپ فیلتر تصاویر Graphite SketchBoook و ویرایشگر تصویر مشهور Darkroom میشود.
اپل البته تاریخ عرضهای برای این اپها اعلام نکرد اما لایتروم قرار است از ماه آینده و فتوشاپ و سایر اپلیکیشنهای پرچمدار ادوبی از اوایل سال ۲۰۲۱ عرضه شوند.
همچنین گفتنی است تمامی اپلیکیشنهای خود اپل از روز اول برای مکهای مبتنی بر ARM در دسترس خواهند بود. این اپها شامل Final Cut Pro، Logic Pro و همچنین تمام اپهای دیگر از GarageBand تا سافاری و iMovie میشود.
چرا برنامههای قبلی مک روی اپل سیلیکون کار نمیکند؟
مکهای مبتنی بر ARM از پردازندههای متفاوتی نسبت به گذشته استفاده میکنند که به شکل متفاوتی نسبت به پردازندههای اینتل کد شدهاند. به همین خاطر تکتک توسعهدهندگان برنامهها باید بخش عمدهای از نرمافزار خود را دوباره کدنویسی کرده و پس از تست و عیبیابی منتشر کنند. با اینحال کریگ فدریگی مدیر بخش نرمافزار اپل میگوید اکثر توسعهدهندگان قادر خواهند بود نرمافزارهای خود را ظرف چند روز برای معماری جدید آماده کنند. با اینحال انتظار داریم نرمافزارها و بازیهای پیچیده زمان بیشتری را به خود اختصاص دهند.
اپل برای موفقیت مکهای جدید خود نیاز شدیدی به نرمافزارهای ضروری کاربران دارد. شروع از نرمافزارهای تولید محتوا و اپلیکیشنهای حرفهای نشان میدهد اپل راه را به خوبی بلد است. همچنین اپ استور iOS و iPadOS نیز میتواند تا زمان تکمیل شدن کاتالوگ نرمافزارهای مک جدید یاریدهنده خوبی برای کاربران باشد. ضمن اینکه بسیاری از کاربران از ایده اجرای اپهای موبایلی روی لپتاپ خود استقبال میکنند.