9 پرسش رایج و پاسخ آنها درباره عکاسی در نور کم
بنابر گفته گزارشگر-عکاس بریتانیایی Donald McCullin یکی از عوامل منفی تاثیرگذار بر روی عکس، نور بد است که از آن به عنوان نور نامناسب و یا نور نادرست! نیز یاد میشود. اکثر عکاسان از نور کم با عنوان نور بد یاد میکنند اما مدنظر داشته باشید که همواره روشهایی وجود دارند تا تاثیر نور بد به عنوان یک عامل نامناسب را حذف کنید و از سوی دیگر به دنبال سوژههای مناسبی باشید که در حضور نور موجود نیز همچنان هدفی ایدهآل برای عکاسی به شمار میآیند.
پیش از هر چیز مدنظر داشته باشید که عکاسی در نور کم به عکاسی در شب محدود نمیشود و این سبک عکاسی ممکن است در هر زمانی از روز نیز اتفاق بیفتد. بهعنوان مثال عکس گرفتن از آبشار در نور کم به شما این امکان را خواهد داد تا با عکاسی با سرعت کم شاتر از زیاد شدن نور سفید آب در حال ریزش جلوگیری کنید و در واقع تاثیری بر روی آن ایجاد کنید که آب را مانند تارهای ابریشمی به نمایش بگذارد. مطمئنا میدانید که بهرهگیری از فلش باعث افزایش نور مورد نیاز برای عکسبرداری از سوژه مورد نظر شما خواهد شد تا نتیجه بهتری عاید شما شود اما بدنیست با مطالبی بیشتر در خصوص عکسبرداری در نور کم آشنا شویم. به اینمنظور بهنظر میرسد پرسش و پاسخهای مرتبط با عکسبرداری در نور کم بهترین راهگشا در این زمینه باشند.
عکسهایی که در نور کم میگیرم تیره و تار میشوند، آیا استفاده از یک لنز بهتر باعث کاهش این تاری عکسها میشود؟
پاسخ کوتاه برای این سوال یک “بله” قاطعانه است. استفاده از یک لنز سریع با ماکزیمم مقدار f-stop به عنوان مثال 1.8 باعث خواهد شد نتایج بهتری در مقایسه با لنزهایی با ماکزیمم f-stop برابر با 3.5 یا 5.6 داشته باشید. با این وجود بهرهگیری از لنزهای سریعتر و البته گرانقیمتتر در نتیجه تنظیمات اشتباه باعث خواهد شد به نتیجه مطلوب نرسید. هرچه دریچه دیافراگم بازتر باشد به شما امکان استفاده از سرعت سریعتر شاتر و نهایتا عکسهای زندهتر را میدهد. این لنزها با دیافراگمهای در حالت ماکزیمم باز به این دلیل ” سریع ” نامیده میشوند که امکان عکسبرداری با سرعتهای بالاتر شاتر را بهواسطه ورود نور بیشتر از دریچهای بزرگتر به دوربین را برای شما فراهم میکنند.
بهترین تنظیمات برای دوربین بهمنظور عکسبرداری در نور کم کدام است؟
عکسبرداری در حالت دستی بهترین گزینه بهمنظور ثبت تصاویری بهتر در شرایط محیطی با نور کم است زیرا این حالت به شما این امکان را خواهد داد تا کنترلی کامل بر روی جنبههای مختلف و قابلیتهای دوربین داشته باشید. بهطور کلی سه راه بهمنظور افزایش نور ورودی به سنسور دوربین خود خواهید داشت. کنترل سرعت شاتر، دیافراگم و نهایتا ایزو. این سه مشخصه کنترلی در اصطلاح مثلث نوردهی نام گرفتهاند و هریک میتوانند اثری مثبت و یا منفی در نور مورد نیاز عکس داشته باشند. با این تفاسیر فراگرفتن نحوه استفاده از این المانها، کلید موفقیت بهمنظور عکسبرداری در نور کم است. از سوی دیگر نورسنج موجود در دوربین نشان خواهد داد که این تنظیمات باید در چه میزان و مقداری قرار گیرند تا نهایتا عکسهای با میزان نور مناسب حاصل شوند.
سرعت شاتر
یکی از قوانین خوب و کلیدی در این زمینه، تنظیم سرعت شاتر مطابق با فاصله کانونی مورد استفاده است. بهعنوان مثال در صورتی که از گزینه 50 میلیمتری استفاده میکنید سرعت شاتر شما نباید کمتر از یک پنجاهم ثانیه باشد. با این اوصاف در صورتی که سوژه عکاسی شما در حال حرکت است باید سرعت شاتر را افزایش دهید تا به حدی برسد که بتواند سوژه را شکار کند. بنابراین انتخاب سرعت شاتر پایینتر باعث خواهد شد نور بیشتری به دوربین شما وارد شود اما با استفاده از این تنظیمات احتمال تارشدن تصاویر ایجاد شده نیز وجود دارد.
دیافراگم
در اکثر وضعیتهای با شرایط نوری کم معمولا نیاز خواهید داشت تا با دیافراگم باز به عکاسی بپردازید اما در صورتی که نور کافی وجود دارد تا به شما امکان عکسبرداری با مقادیر پایین f-stop را بدهد این خصیصه عمق میدان را افزایش خواهد داد. دستورالعملی که باید مدنظر قرار دهید آن است که انتخاب دیافراگم وایدتر باعث خواهد شد نور بیشتری وارد دوربین شود اما عمق میدان را کاهش خواهد داد و نهایتا باعث خواهد شد تا قسمت مهمی از عکس شما از فوکوس خارج شود.
ISO
هر چه عدد ISO بیشتر شود نور بیشتری توسط دوربین شما شکار خواهد شد. در اینجا نیز باید مدنظر داشته باشید که هرچه ISO بالاتر رود، نویز دیجیتالی بیشتری به عکس شما وارد خواهد شد. با این اوصاف میزان ایزو را تا حد امکان پایین قراردهید و تنها در زمانی مقدار آن را افزایش دهید که تغییرات تنظیمات شما در خصوص سرعت شاتر و دیافراگم به بیشینه خود رسیده باشند.
عکسبرداری با فرمت RAW
بهمنظور حصول بهترین نتایج در عکسبرداری، عکاسی در حالت RAW توصیه میشود زیرا در این حالت دوربین شما در فرمت RAW جزئیات سایهزنی بیشتری در مقایسه با فرمت فشرده JPG ذخیره میکند. فراگرفتن نحوه کنترل کردن هیستوگرام در این قسمت اهمیت زیادی داشته و نباید تنها بر روی آنچه از السیدی دوربین میبینید اکتفا کنید. استفاده از هیستوگرام بهمنظور کنترل میزان نوردهی و جلوگیری از مختصر شدن هایلایتها و سایهها در این قسمت بسیار مهم و اساسی است.
عکسبرداری از سوژههای در حال حرکت در نور کم چگونه ممکن خواهد بود؟
عکسبرداری از سوژههای متحرک در نور کم به دقت بسیار بالایی نیاز داشته و در واقع نیازمند آن است که در حالی که دیافراگم شما در بیشینه مقدار بازشده خود قرار دارد عکاسی کنید. هنگامی که تنظیمات مرتبط با دیافراگم را انجام دادید باید سرعت شاتر را بهمنظور مطابقت با سوژه متحرکی که قصد شکارش را دارید تنظیم کنید. البته بسته به شرایط محیطی با نور کم که در آن عکسبرداری را انجام میدهید ممکن است نور کافی در اختیار نداشته باشید. در این شرایط مقدار ISO را در رنج بالاتری قراردهید تا میزان نوردهی مناسب مشاهده شود. در صورتی که میزان تنظیم ISO به حدی بالاست که میزان غیر قابل قبولی نویز دیجیتال دارید، دو گزینه پیش روی شما خواهد بود. اضافه کردن نور با استفاده از فلش یا دیگر وسایل و منابع نوری موجود و یا کنار آمدن با نویز موجود و تلاش برای کاهش این نویز با عملیاتهای پردازشی که بعد از گرفتن عکس انجام میدهید. گاهی اوقات مشکل نویز باعث خواهد شد که نهایتا با عکسی مملو از نویز کنار بیایید و یا حتی قید گرفتن عکس را بزنید.
چگونه مقدار نویز در عکاسی در شرایط محیطی با نور کم را کاهش دهم؟
پاسخ ساده به این سوال آن است که با حداقل مقدار ممکن ISO عکس بگیرید. بدنیست که بدانید به طور تجربی در چه مقدار ISO دوربین شما به تولید نویزی اقدام خواهد کرد که برای شما قابل قبول نیست. همواره مطمئن شوید که میزان نوردهی شما مناسب است. حتی در مقادیر پایین ISO در صورتی که عکس شما به اصطلاح Underexposed شود مقادیری نویز در نواحی سایهدار مشاهده خواهد شد.
بهترین فوکوس در نور کم چگونه حاصل خواهد شد؟
یکی دیگر از دلایل ایجاد تصاویر تار در شرایط محیطی با نور کم آن است که برخی دوربینها به گونهای تولید نشدهاند که در این شرایط با نور کم به خوبی فوکوس کنند. بدین منظور سعی کنید نوری را بر روی سوژه خود بتابانید تا روشنایی مورد نیاز بهمنظور امکان فوکوس صحیح برای دوربین شما مهیا شود. حتی میتوانید از قابلیت تنظیم دستی فوکوس برای تصحیح فوکوس استفاده کنید. استفاده از فوکوس نقطهای متمرکز با توجه به بهرهگیری از الگوریتم فوکوس مستقیم و با توجه به سرعت بالاتر آن و دقت بیشتر میتواند در این موارد سودمند باشد.
چگونه در شرایط محیطی با نور کم عکسهای حرفهایتر بگیرم؟
چهار مورد که بیش از موارد دیگر در حرفهایتر شدن عکاسی شما در محیطهای با نور کم موثرند عبارتند از: استفاده از سهپایه، عکسبرداری با فرمت RAW، عکسبرداری در حالت تنظیمات دستی و نهایتا استفاده از هیستوگرام
چگونه بهترین توازن رنگ را در محیطهای با نورکم انتخاب کنم؟
میزان White Balance را مطابق با محیط انتخاب کنید. در محیطهای داخلی با نور نشئت گرفته از چراغهای معمولی از گزینه تنگستن استفاده کنید. در صورتی که از چراغهای فلورسنت استفاده میکنید، گزینه فلورسنت بهترین گزینه میباشد. در محیطهای ابری از گزینه Cloudy و نهایتا در صورت وجود سایه از گزینه Shade یا همان سایه استفاده کنید. با این اوصاف مدنظر داشته باشید که اگر از گزینه RAW بهمنظور عکسبرداری استفاده میکنید میتوانید توازن رنگ را با پردازشهای بعدی که بر روی عکس اعمال میکنید تنظیم کنید اما در صورتی که از فرمتهای فشرده مانند JPG استفاده میکنید تنظیم صحیح توازن رنگ، نکتهای مهم و حیاتی به نظر میرسد. به همین دلیل نباید از گزینه خودکار در این زمینه استفاده کنید زیرا تنظیمات بعدی بر روی این پسوند عکس، بسیار سخت و در برخی موارد غیرممکن خواهد بود.
در محیطهای با نور کم افزایش ISO یا کاهش سرعت شاتر صحیح است؟
در صورتی که تصور کنیم دیافراگم شما به خوبی تنظیم شده است، پاسخ ساده به این پرسش آن است که سرعت شاتر دوربین خود را تنظیم و تغییر میزان ISO را به عنوان آخرین گام در نظر داشته باشید. مدنظر داشته باشید که افزایش میزان ISO باعث خواهد شد که نویز بیشتری به عکس شما افزوده شود. اکثر DSLR های جدید، عملکرد بهتری در مقابل افزایش ایزو دارند اما همانگونه که پیش از این نیز اشاره شد بهتر است پیش از هر چیز مشخص کنید که چه میزان نویزی از نظر شما قابل قبول نیست و چه میزان ISO در دوربین شما این مقدار نویز را به وجود خواهد آورد. در مواردی که سوژه شما متحرک است ممکن است نیاز داشته باشید تا میزان ISO را بهمنظور حفظ سرعت بالای شاتر تغییر دهید تا نهایتا بتوانید به شکار سوژه اقدام کنید.
چرا با وجود استفاده از سهپایه همچنان عکسهای گرفتهشده توسط من در نور کم شارپ نیستند؟
مدنظر داشته باشید که در اکثر موارد در محیطهایی با نور کم شما در حالی عکاسی میکنید که دیافراگم دوربین شما در بازترین مقدار ممکن (یا حداقل نزدیک به آن) قرار دارد و از همین رو عمق میدان شما بسیار سطحی خواهد بود. در خصوص قفل شدن فوکوس دوربین خود حساستر باشید تا قسمتی از عکس شما که باید در فوکوس مستقیم باشد بهخوبی پوشش داده شود. مدنظر داشته باشید که هنگامی که عکسهای پرتریت در محیطهای با نور کم میگیرید باید چشمهای سوژه در فوکوس کامل باشند. در صورتی که سوژه شما در حال حرکت است سرعت شاتر را افزایش دهید تا حرکت آن بهطور کامل گرفته شود. مدنظر داشته باشید که قابلیت لرزشگیر یا همان کاهش لرزش در دوربین شما در حالت خاموش باشد زیرا این قابلیت نیز ممکن است باعث تار شدن عکس شما حتی هنگامی که از یک سهپایه استفاده میکنید شود.
نکته مهم
در شرایط با نور کم، صفحهنمایش پشتی دوربین شما کمی روشنتر از شرایط عادی بهنظر خواهد رسید بنابراین در صورتی که دوربین شما از تنظیماتی بهمنظور تغییر میزان روشنایی صفحهنمایش برخوردار است آنرا کاهش داده تا عکس شما هنگامی که آنرا مشاهده میکنید بیش از پیش روشن بهنظر نرسد.
نتیجهگیری
ترفند عکاسی در نور کم، داشتن کنترل کامل بر روی دوربین است. مدنظر داشته باشید که هر تغییر تنظیمات باعث صدور عکسالعملی از سوی دوربین خواهد شد. با این اوصاف عکسبرداری در نور کم تا چه حد متفاوت است؟ تفاوت زیادی وجود ندارد. تنها کافی است عکسبرداری در نور کم را بهعنوان شانسی برای بروز خلاقیتهای خود در نظر داشته باشید. بد نیست در قسمت نظرات برای ما بگویید که شما دوستدارید در نور کم از چه سوژههایی عکاسی کنید؟