ناسا در ایستگاه فضایی از هولولنز مایکروسافت استفاده خواهد کرد
چند ماه پیش مایکروسافت هدست هولولنر را معرفی کرد و ما در فارنت خبری در این خصوص منتشر کردیم. اکنون مهندسین ناسا به سراغ این گجت پیشرفته رفتهاند. برنامه Sidekick ناسا از هولولنز استفاده میکند تا برای اعضای بخش کنترل زمینی این امکان را فراهم کند تا در کنار مهندسین ناسا در ایستگاه فضایی باشند.
صحبت قلعههای مجازی Minecraft برفراز میزها یا تلویزیون مجازی معلق در هوا نیست. ناسا عینک واقعیت افزوده هولولنز را به فضا میبرد تا از آن برای کاری استفاده کند که واقعاً برای آن طراحی شده است. به عنوان یک ابزار واقعی.
فردا (هفتم تیر ماه) ناسا پروژه Sidekick را راهاندازی خواهد کرد، برنامهای که از یک عینک هولولنز در بخشی از مأموریت تدارکاتی ایستگاه فضایی بین المللی استفاده میکند. در این مأموریت استفاده از هولولنز بخشی از یک آزمایش خواهد بود برای اینکه ببینیم آیا ابزارهای واقعیت افزوده و واقعیت مجازی میتوانند در فضا به فضانوردان کمک کنند.
Sam Scimemi، مدیر برنامه ISS در مقر ناسا در واشنگتون میگوید:
“هولولنز و سایر ابزارهای واقعیت مجازی درست در لبه تکنولوژیهایی هستند که میتوانند در اکتشافات آینده به ما کمک کنند و قابلیتهای جدیدی در پیشبرد علوم در ایستگاه فضایی به ما بدهند. و در یک جمله این تکنولوژیهای جدید کاشفان آینده مریخ را قدرتمندتر و مستقلتر سازند.”
مهندسان ناسا و مایکروسافت پروژه Sidekick را در شرایط بیوزنی آزمایش میکنند. پروژه Sidekick برای فراهم کردن کمکهای مجازی به فضانوردانی که در ایستگاه فضایی کار میکنند از هولولنز مایکروسافت استفاده میکند.
شیوهای که فضانوردان از هولولنز استفاده خواهند کرد درست مانند آن چیزی است که مایکروسافت نمایش داد. با این تفاوت که تا امروز آنها کاملاً کارآزموده شدهاند. چرا این پروژه مهم است؟ این می تواند یک بازی برد-برد باشد. مدتی است که مایکروسافت با تکیه بر مفهوم قابل توجه و تأثیر گذار Halo و Minecraft تلاش میکند جنبههای کاربردی هولولنز را بیان کند تا زمینه بازاریابی و فروش این گجت را فراهم کند. این گجت واقعاً کاربردی و امکانات آن ورای حد تصور است.
میتوانید جزئیات بیشتر را در فایل ویدئویی ناسا ببینید.
ابزار راه دور
ناسا در یک مصاحبه مطبوعاتی به دو حالت Sidekick اشاره کرد و مایکروسافت در دی ماه آن را به نمایش گذاشت. حالت اول، با عنوان “کارشناس راه دور” شناخته میشود. در این حالت دوربین جلوی هولولنز تصاویر را برای متخصصین روی زمین ارسال میکند و به آنها امکان میدهد ببینند و راهنمایی یا اظهار نظر کنند. حالت دوم،که “حالت فرایند” نام دارد به اپراتور زمینی امکان میدهد که یک تصویر واقعیت افزوده را از راه دور روی نمایشگر هولولنز به نمایش درآورد. تصور کنید یک مهندس از راه دور به طور مجازی یک شیر یا ابزار کنترل را بپیچاند و توجه فضانوردان را به نکتهای جلب نماید.
متخصصین و فضانوردان ناسا در ایستگاه فضایی تا آخر سال به صورت محدود از Sidekick استفاده خواهند کرد. پس از دستگاههای هولولنز به ایستگاه فضایی برسند، از لحاظ کارایی و صحت سختافزار و نرمافزار در حالت مستقل مورد آزمایش قرار میگیرند. سپس در مأموریت دیگری بسته بعدی ارسال میگردد که امکان ارتباط با شبکه در هولولنز تعبیه شده است و در حالت راه دور مورد آزمایش قرار میگیرند.
به گفته ناسا پروژه Sidekick همچنین در طی پروژه NEEMO ناسا که از سیام تیر ماه آغاز خواهد شد، مورد استفاده و آزمایش قرار خواهد گرفت. زمانی که یک گروه از فضانوردان و مهندسان به مدت دو هفته در آکواریوس (تنها مرکز تحقیقاتی زیر آب در جهان) زندگی میکنند.
مایکروسافت سایر کاربردهای هولولنز را در بازیهای E3 به نمایش گذاشت.
در معرفی هولولنز در دی ماه، هولولنز به صورت مجازی یک پنجره اسکایپ را نمایش داد که میشد آن را به داخل یا خارج میدان دید کشید. آیا هولولنز از پس این مأموریت سخت فضایی بر خواهد آمد؟ آیا تأخیر در ارسال و دریافت اطلاعات بین زمین و ایستگاه فضایی (حدود یک ثانیه در رفت و برگشت) کارایی آن را تحت تأثیر قرار خواهد داد؟ آیا مفید خواهد بود؟ همه اینها سوالات جذابی هستند که آزمایشات ISS به آنها پاسخ خواهد داد.