پروژه مورفئوس سونی: هدست واقعیت مجازی برای پلیاستیشن ۴
شرکت سونی از برنامههای جدید خود در راستای استفاده از تکنولوژی واقعیت مجازی بر روی پلیاستیشن 4، پردهبرداری کرد. Shuhei Yoshida، مدیر جهانی استودیوهای سونی، نسخه اولیه از یک هدست را در کنفرانس 2014 توسعه دهندگان بازیهای ویدئویی که با نام ” پیشبرد آینده خلاقیت و ابداع” برگزار شده بود معرفی کرد.
فارنت: شرکت سونی از برنامههای جدید خود در راستای استفاده از تکنولوژی واقعیت مجازی بر روی پلیاستیشن 4، پردهبرداری کرد. Shuhei Yoshida، مدیر جهانی استودیوهای سونی، نسخه اولیه از یک هدست را در کنفرانس 2014 توسعه دهندگان بازیهای ویدئویی که با نام ” پیشبرد آینده خلاقیت و ابداع” برگزار شده بود معرفی کرد. وی میگوید: ” هیچچیز نمیتواند مانند واقعیت مجازی، معنای واقعی غوطهوربودن را به شما نشان دهد.” وی میافزاید:” از زمان اختراع رایانه، واقعیت مجازی به یکی از رویاهای کاربران مبدل شده بود. بسیاری از ما رویای استفاده از واقعیت مجازی در پلیاستیشن را همواره با خود داشتهایم و این به نوعی رویای همه اعضای انجمن بازیهای ویدئویی نیز هست.”
سیستم واقعیت مجازی این شرکت در حال حاضر با نام پروژه Morpheus شناخته میشود و سازگاری کاملی با پلیاستیشن 4 دارد. اگرچه این سیستم هنوز به صورت یک طرح اولیه معرفی شده اما یوشیدا این سیستم را اوج کار این شرکت در سه سال گذشته در جهت استفاده از سیستم واقعیت مجازی در بازیهای ویدئویی برشمرده است. این هدست به صفحه نمایش تمام اچدی با زاویه دید 90 درجهای تجهیز شده و از دوربین پلیاستیشن در جهت ردگیری فعالیتها و از PlayStation Move نیز برای کنترل حرکتی بهره میبرد. این هدست از طریق HDMI و یواسبی به پلیاستیشن متصل میشود و اگرچه نسخه اولیه از یک کابل 5 متری بهره میبرد اما سونی قصد دارد با حذف این کابل، امکان برقراری ارتباط به صورت بیسیم را مهیا کند. این شرکت قول داده این هدست وزن خاصی را بر روی بینی و صورت شما وارد نخواهد کرد و طراحی آن به گونهای است که بدون بخار کردن لنزها، جریان هوا به راحتی گردش خواهد کرد.
ریچارد مارکس مسئول طراحی دوربین و PlayStation Move در ادامه بر روی صحنه حاضر شد و اعلام داشت نکتهای که واقعیت مجازی را خاص کرده، حسِ بودن در یک مکان دیگر است. نمیتوان به راحتی این حس را توضیح داد اما مدنظر داشته باشید که واقعیت مجازی فراگیر خواهد بود، این بدان معناست که کاربردهایی خواهد داشت که حتی به ذهن شما هم خطور نمیکند. به عنوان مثال در پروژه مشترکی با ناسا، دارندگان پلیاستیشن میتوانند حس بودن در یک ایستگاه فضایی بر روی مریخ را تجربه کنند.
در ادامه مارک به توصیف شش قسمتی پرداخت که سونی مجبور بود برای دسترسی کامل به واقعیت مجازی، از آنها استفاده کنند. قابلیتهای بصری، صدا، مسیریابی، کنترل، استفاده آسان و نهایتا محتوا. در زمینه قابلیتهای بصیری این شرکت از تکنولوژیهای بالقوه خود در اپتیک و تصاویر استفاده کرد. در زمینه صدا، این شرکت در حال کار بر روی تکنولوژیهای سه بعدی صدا در دو گوش برای دستیابی به نتایج دلخواه است. برای نیل به اهداف مورد نظر در مسیریابی و کنترل، دوربین و قابلیتهای پلیاستیشن مورد استفاده قرار گرفته است و برای استفاده آسان، سونی برنامههایی برای استفاده Plug and Play از این هدست دارد. در زمینه محتوا نیزهمکاریهایی با شرکایی قوی مانند Epic Games,Crytek,Autodesk,Unity و دیگر شرکتهای مطرح حاضر در این حوزه انجام شده است. معرفی امروز سونی، در واقع اولین گام جدی در جهت راهاندازی واقعیت مجازی است و اگرچه هنوز زمان رسمی عرضه این پروژه اعلام نشده اما سونی برنامههایی برای عرضه زودهنگام کیت توسعه نرمافزاری برای استفاده توسعهدهندگان دارد.
Source: Theverge
پایان مطلب /